Overslaan en naar de inhoud gaan

'Economisch belang reclame groter dan gedacht'

In Nederland wordt op jaarbasis ongeveer 11 miljard euro aan reclame en sponsoring uitgegeven, veel meer dan tot op heden veelal werd…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat is de belangrijkste conclusie van SEO Economisch Onderzoek in haar rapport ‘Het economisch belang van reclame’. Uit het rapport blijkt ook dat reclamebureaus met 30.000 werknemers, na de architecten, de grootste bloedgroep binnen de voor de toekomst van de Nederlandse economie zo belangrijke creatieve zakelijke dienstverlening te zijn.

related partner content for mobile comes here

De uitgaven aan reclame en sponsoring worden door SEO berekend op een bedrag van 11 miljard euro, waarvan de ene helft wordt besteed aan ‘profilering’ en de andere aan productiekosten. De profileringsuitgaven (340 euro per hoofd van de bevolking) omvatten 4 miljard aan mediabestedingen, 800 miljoen aan sponsoring en product placement en 700 miljoen aan direct marketing.
De mediabestedingen zijn als volgt onderverdeeld: printmedia 55%, televisie en radio 25%, beurzen 8,2% buitenreclame 3,5% en overig 8,3%.

Amsterdam is het centrum voor de Nederlandse reclamebranche en geniet internationale faam, maar er zijn ook risico’s. Er wordt namelijk op gewezen dat de afnemende tolerantie in Nederland bij publiek én politiek echter een risico vormt voor die nu nog gunstige positie van Amsterdam. Het kan bovendien het aantrekken van creatief talent gaan bemoeilijken.

Het Centrum voor Merk en Communicatie (CMC) presenteerde vandaag in Financieel Nieuwscentrum Beursplein 5 te Amsterdam het rapport ‘Het economisch belang van reclame’. Hans Hillen, voorzitter CMC: 'Dit onderzoek maakt duidelijk welke rol reclame voor de Nederlandse economie speelt. Ik vertrouw erop dat de beleidsmakers in Den Haag, die de zakelijke creatieve dienstverlening als essentieel voor de toekomst van de Nederlandse economie hebben verklaard, hier enthousiast over zullen zijn en in toenemende mate rekening met onze sector zullen houden.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in