Overslaan en naar de inhoud gaan

Declarabele smet op de belofte van wearables en health trackers

Een digitale gezondheid 'revolutie' is inmiddels een ’evolutie’ te noemen. Doordat trackers verder ontwikkeld dienen te zijn, wil het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ondanks dat de functionaliteit en visualisaties van wearables en gezondheid gerelateerde apps, oftewel trackers, die geproduceerd worden top zijn. Rijst nu steeds meer de vraag of het vermogen van deze trackers, om op lange termijn de gezondheid en gedragsverandering van de gebruiker te bevorderen, niet te beperkt is. Vooral ook als elke nieuwe tracker vrij veel van het zelfde ding lijkt te gaan doen als de degene daarvoor.

Daarnaast, en misschien wel mede door, zijn er steeds meer zorgen dat trackers op een gegeven moment simpelweg niet meer worden gedragen. Volgens een rapport van Endeavour Partners, gebruikt de helft van de mensen die een tracker bezitten deze al niet eens meer.  Een derde van deze mensen was al binnen zes maanden gestopt met het gebruik ervan.

Geheim van succes

Het geheim achter het succesvol zijn van een tracker is daarom onder te verdelen in een aantal simpele vereisdden, namelijk; adoptie gemak, eigentijds design, draag comfort, kwaliteit en houdbaarheid, gebruiksgemak / user experience, API / integreerbaarheid, passend in de lifestyle, maar vooral het praktisch nut. Het niet voldoen aan één van deze factoren is waarom trackers in hun huidige vorm geen lange levensduur hebben.

Adoptiegraad

Des ondanks is de adoptiegraad van trackers in Nederland tot nu toe nog vrij hoog. Nederlanders blijken steeds meer zelf op een gemakkelijke manier met hun gezondheid aan de slag te willen kunnen gaan.
Qua acceptatie binnen de verschillende generaties ligt deze aardig gelijk aan die van de VS. 
Hier bezit zo’n 10% van de bevolking een type tracker.

Het percentage van actieve gebruikers, in de VS op september 2013, is procentueel weergegeven in de grafiek hieronder.  


related partner content for mobile comes here


Vraag en aanbod
Sceptici en voorstanders van de trackers markt erkennen beiden dat het belangrijke technologische innovaties zijn die momenteel plaatsvinden. Uiteraard zien de verschillende ontwikkelaars de kansen vanuit deze hard- en software en aanvullende services.  Maar vooral ook de verschillende academische zien mogelijkheden in het verzamelen van de big data uit het gebruik van deze apparatuur. Om zo sneller tot meer inzichten te kunnen komen, ter verbetering van onder andere de gezondheidszorg. Het verbeteren van resultaten in de gezondheidszorg met dergelijke inzichten zullen uiteraard gaan leiden tot het besparen van kosten. Voor organisaties als zorgverzekeraars is de inzet hiervan daarom dus een hoge prioriteit, zou je zeggen.

Zorg aanbod

Echter waar de ene zorgverzekeraar (uiteraard geheel logisch) zijn focus legt op het mobiel optimaliseren van de kern services richting de klant, bijvoorbeeld middels , of middels .
Investeren er nog maar enkelen daadwerkelijk in mobiele gezondheid gerelateerde wearables of apps.  
Soms wordt er dan nog wel voor gekozen om een dergelijke services naar eigen inzicht te gaan ontwikkelen,
waarin de focus dan komt te liggen op het promoten van de
Een korte time to market is dan nooit echt de prioriteit bij zorgverzekeraars, waardoor het uitgeven van dergelijke innovaties op zich laten wachten. Een joint venture zou dan een goede uitkomst bieden. Maar helaas zijn de meeste zorgverzekeraars zelfs nog in twee-strijd, of zij überhaupt zullen investeren in innovatieve zaken (core business, of zorg gerelateerd).

Trackers declareren

Gezien de ontwikkelingen en het aanbod in de markt, maar vooral de toenemende vraag naar trackers bij de Nederlanders. Zou je verwachten dat er vrij gemakkelijk en vooral op een goedkopere manier een aanbod gevormd kan worden vanuit de Nederlandse zorgverzekeraars. Geef bijvoorbeeld je klant de keuze vrijheid om een vorm te kiezen die bij hen past en stimuleer dit vervolgens middels voorgestelde budgetten.

Eén van de Nederlandse zorgverzekeraars zei hier het volgende over: ”Wij vergoeden op dit moment geen wearables. De vraag is ook of we dat echt gaan doen. Mocht dat in de toekomst gebeuren kan ik me voorstellen dat we iets met ledenkorting gaan doen. Of het wellicht verrekenen in de budgetten met zorgverleners. Je kunt nu dus geen wearable gezondheid gerelateerde apps aanschaffen en bij ons declareren. Zover ik weet is er geen zorgverzekeraar in Nederland die dit momenteel wel vergoedt, of van plan is”.

Smet

Kortom, de intenties vanuit de markt en vanuit de Nederlanders is er dus ruim voldoende, om goed mee van start te kunnen gaan. Maar helaas schieten de meeste van deze trackers dus tekort om een aanhoudende betrokkenheid te creëren.
Daarom zijn ze niet genoeg voor de lange termijn, voor een meerderheid van de gebruikers. Daarnaast mist er nog een breed draagvlak (lees financiering), die het gebruik ervan verder stimuleert. 
Zo ontstaat er dus langzaamaan een smet op de mooie beloften die wearables en gezondheid gerelateerde apps zouden bieden.

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in