Overslaan en naar de inhoud gaan

Copywriter, het is tijd voor meer poëzie

Hou eens op met de zin ‘De wereld om ons heen verandert’ te gebruiken in je reclame.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Door Iris Dekker

‘De wereld om ons heen verandert’. Deze zin komt in ontzettend veel commercials of reclameteksten naar voren. Het liefst wordt-ie uitgesproken in een voice-over, op fluisterende of hese toon. Maar het is tijd dat deze zin uit de vocabulaire van de copywriter wordt geschrapt. Want echt iedereen heeft ‘m al een keer gebruikt.

related partner content for mobile comes here

Onlangs hoorde ik ‘m nog. In de laatste commercial van Toyota staat de tekst eerst in beeld en daarna wordt het nog eens hardop herhaald. Het automerk was bij lange na niet de eerste. Al in een shitload aan andere reclames heb ik de tekst gezien of gehoord. En eerlijk is eerlijk: ook ik heb ‘m weleens gebruikt.

Maar nu kan het niet meer. Op het moment dat iedere copywriter dezelfde open deur minstens eenmaal heeft ingetrapt, is het genoeg. Basta. Finito. Dan is het zo’n cliché, dat het geschrapt moet worden uit het idioom van tekstschrijvers. Bovendien is het een uitspraak die werkelijk niks te bieden heeft. De wereld verandert immers altijd. Van dinosaurussen tot Julius Caesar tot nu: de wereld heeft nooit stilgestaan, er is nooit niet iets veranderd. De tekst is daarmee net zo vanzelfsprekend als ‘de zon komt op en gaat onder’. En dat hoor ik zelden in een commercial.

Het is daarom tijd voor meer poëzie in de reclame. Ergens is dat natuurlijk helemaal niet gek: in de jaren vijftig en zestig overlapten poëzie, proza en reclame elkaar regelmatig. Zo schreef Annie M.G. Schmidt Floddertje in opdracht van Nutricia en werkte dichter Jan Elburg zowel aan zijn oeuvre als aan reclameteksten.

Momenteel is deze tendens weggeëbd, maar we kunnen het makkelijk weer in de praktijk brengen. Copywriters moeten opnieuw op zoek gaan naar de dichter in henzelf. Door elkaar uit te dagen nieuwe metaforen en originele beeldspraak te bedenken en door een aantal clichés te schrappen. Om te beginnen met ‘de wereld om ons heen verandert’. Want wie dat gebruikt, schrijft geen poëzie. Die valt in herhaling.

Iris Dekker is copywriter bij Yune

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in