Overslaan en naar de inhoud gaan

Retailers en fabrikanten testen tool om inkoop te verduurzamen

Onder andere Ahold en Unilever werken samen met Wageningen Universiteit aan een nieuwe verduurzamingstool voor consumentenproducten.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

De tool van , een wereldwijd initiatief om de supply chain van consumentenproducten te verduurzamen, blijkt een waardevol instrument om de duurzaamheid van Nederlandse consumentenproducten te verbeteren. Zo  concluderen initiatiefnemers Ahold, Rabobank, ZLTO, het ministerie van Economische Zaken en Wageningen UR na een driejarige pilot van de tool in Nederland.

related partner content for mobile comes here

Het in 2009 in de VS opgerichte TSC heeft een wetenschappelijk en wereldwijd geharmoniseerd meetinstrument ontwikkeld, om informatie over duurzaamheid van consumentenproducten in de keten uit te wisselen.

Op deze manier kan duurzaamheid, naast prijs en kwaliteit, ook worden meegewogen bij de inkoop door retailers. TSC heeft meer dan 100 leden, waaronder Ahold, Unilever, Mars, Wereld Natuur Fonds en Solidaridad, die gezamenlijk met de coördinerende universiteiten het meetinstrument optimaliseren. Meer dan 1700 leveranciers rapporteren met behulp van dit instrument aan retailers over de duurzaamheid van hun producten.  Het gaat om al meer dan 120 miljard euro aan consumentenverkopen; bijna vier keer de totale Nederlandse supermarktomzet.

‘Vooral de kwantitatieve milieu indicatoren spreken mij aan. Naast de brede toepasbaarheid over alle producten, is TSC met die indicatoren echt onderscheidend” geeft Leon Mol, Senior Manager Product Integrity bij Ahold aan.

Wageningen Universiteit leidt Europese vestiging
In 2011 is het Europese kantoor van TSC geopend, geleid door Wageningen UR. Een belangrijke taak van de Europese vestiging is waarborgen dat de ontwikkelde tool ook geschikt is voor toepassing in Europa. Met co-financiering van het ministerie van Economische Zaken is in 2012 een pilot gestart met leveranciers van Ahold.

De feedback leidde tot verbetering van de wereldwijd gebruikte indicatoren, de toelichting op de indicatoren en een betere afstemming met duurzaamheidsinitiatieven zoals Global Gap en BSCI.

‘Door het gebruik van de tools door inkopers van de retail, die echt het verschil kunnen maken en de enorme schaal waarop TSC opereert, dragen de tools nu al in belangrijke mate bij aan de wereldwijde verduurzaming van consumentenproducten. Door brede toepassing, ook in Nederland, kan dit effect nog vele malen groter worden’, concludeert Koen Boone, directeur van het The Sustainability Consortium in Europa.  

In 2015 is een tweede pilot gestart met een andere grote retailer in Nederland (niet nader genoemd). Inmiddels is ook een project opgestart met de Alliantie Verduurzaming Voedsel waarin de Nederlandse retail, catering, horeca, voedselverwerkende industrie en agrarische sector samenwerken.

Beeld: Flickr Creative Commons

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in