Consument wil zelf kiezen voor digitale bankafschriften


Digitalisering in de financiële dienstverlening is hot en bankbedrijven zijn druk bezig om de contactpunten met hun klanten digitaal te gaan vormgeven. Zo hebben de meeste bankbedrijven de frequentie van het toesturen van bankafschriften al verlaagd; in de toekomst zullen afschriften waarschijnlijk enkel digitaal gestuurd worden.
Het voordeel voor de bankbedrijven; digitaal contact is goedkoper en efficiënter dan postaal contact. Reseach International (RI) peilde de mening van consumenten en wat blijkt: 43 procent van de consumenten geeft ook aan de voorkeur te geven aan het digitaal ontvangen van bankafschriften. Echter, nog geen kwart ontvangt op dit moment de bankafschriften ook daadwerkelijk digitaal.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS33 procent wil de afschriften gewoon via de post blijven ontvangen. Er ligt volgens RI dus een mogelijkheid voor de digitalisering die bankbedrijven voor ogen hebben.
Toch is het volgens de onderzoekers niet verstandig het digitaal ontvangen van bankafschriften zonder meer te verplichten; welke manier banken ook kiezen, meer dan 80 procent van de consumenten wil graag zelf de keuze blijven bepalen.
Daar ligt dus de taak voor de bank om de consument te blijven betrekken in haar ontwikkeling, digitaal of niet.
Het onderzoek, inclusief alle cijfers, is te lezen in het maartnummer van Tijdschrift voor Marketing.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid