BVA: verbod alcoholreclame symboolpolitiek
De ministerraad ging vorige week vrijdag akkoord met het voorstel voor de nieuwe Mediawet, die eind 2008 in werking moet gaan treden. Het voorstel bevat een verbod op alcoholreclame op radio en televisie voor 21.00 uur.
BVA-voorzitter Mark de Witte vindt dat ‘een deugdelijke onderbouwing voor deze wettelijke maatregel ontbreekt’. De Witte: ‘BVA is ervan overtuigd dat de nu werkzame zelfregulering goed en effectief functioneert. Daartoe behoort de bepaling dat alcoholreclame op radio- en tv niet mag worden uitgezonden indien meer dan 25 procent van het luister- of kijkpubliek jonger dan 18 jaar is. Wij zullen dan ook mogelijkheden onderzoeken om deze symboolmaatregel terug te laten draaien. Niet alleen in het belang van de alcoholbranche, maar ook om ongewenste precedentwerking voor andere sectoren te voorkomen.’
Overigens is BVA buiten de 21:00 uurs maatregel wel positief over veel andere elementen in de nieuwe Mediawet, zoals de versoepeling van reclameregels voor in Nederland gevestigde commerciële omroepen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid