Overslaan en naar de inhoud gaan

'Evenementenbranche durft betaalde pitches nog niet aan'

Het wordt tijd dat de relatief ‘jonge’ evenementenbranche zich sterker, herkenbaarder en meer volwassen opstelt. Via de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Uit het kwantitatieve onderzoek dat is gehouden onder IDEA leden komt naar voren dat een bureau gemiddeld 18 pitchaanvragen per jaar ontvangt. Met 40% van die aanvragen wordt ingestemd. Ruim 55% van de bureaus besteedt gemiddeld tussen de 8 en 20 uur per pitch en 25% besteedt meer dan 20 uur per pitch.
Er zijn dus niet alleen veel pitches per jaar, maar het meedoen eraan vergt veel tijd en is daardoor een kostbare zaak. Volgens aRTi Producties zouden betaalde pitches in ieders voordeel zijn. Zo is er kostentechnisch meer duidelijkheid. Daarnaast zal een opdrachtgever niet lukraak een x-aantal bureaus vragen, maar juist een afgewogen bureauselectie maken, wat er tevens voor zorgt dat de geselecteerde bureaus bij de opdrachtgever passen. Bovendien kan een bureau er dan de juiste mensen voor vrijmaken of zelfs externe specialisten inhuren, waardoor een kwalitatief beter voorstel gedaan kan worden. Er is immers budget voor.

related partner content for mobile comes here

Ondanks de genoemde voordelen, blijkt uit het onderzoek dat de branche pitchvergoedingen nog niet aandurft. Er bestaat bij evenementenbureaus grote angst klanten te verliezen wanneer niet iedereen binnen de branche een vergoeding zal eisen. Zelfs al zouden alle bij IDEA aangesloten bureaus hier concrete afspraken over maken, dan zijn er ook nog tal van bureaus die niet bij de brancheorganisatie zijn aangesloten. Daarnaast wordt door de bureaus aangegeven dat de markt nog te veel onder druk staat om met dit soort maatregelen te komen en dat een vergoeding toch nooit alle kosten dekt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in