Bestedingen sportsector in tijdelijke dip


In 2008 werd 830 miljoen euro besteed aan tv-rechten, entreegelden, sponsorships en merchandising. Vanaf 2010 nemen de bestedingen wel weer toe als gevolg van een aantal sportevenementen. Dat voorspelt accountants- en adviesorganisatie PricewaterhouseCoopers (PwC) in de ‘Dutch Entertainment & Media Outlook 2009-2013’.
De bestedingen zouden een extra impuls kunnen krijgen als Nederland de komende jaren grote sportevenementen, zoals het WK-voetbal, naar Nederland weet te halen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe daling dit jaar is grotendeels te wijten aan tegenvallende inkomsten uit tv-rechten. Maar de Nederlandse sportsector wordt minder hard geraakt door de financiële crisis vergeleken met andere entertainment- en mediasectoren. Bovendien verwacht PwC dat door diverse grote internationale sportevenementen in 2010 en 2012 de bestedingen zullen toenemen. Volgens de organisatie is dat volgend jaar 855 miljoen euro, een stijging van ruim 8 pct ten opzichte van 2009. De jaren erna loopt dit bedrag, ondanks een kleine daling in 2011, op tot 910 miljoen euro in 2013, een gemiddelde jaarlijkse stijging van 2 pct, zo voorspelt PwC.
De opbrengsten uit de biedronde voor de rechten van het Nederlandse eredivisievoetbal vielen vorig jaar tegen. Daarom werd besloten om in eigen beheer een betaalzender op te richten waar live wedstrijden te zien zijn: Eredivisie Live. De inkomsten uit tv-rechten nemen daarom af van 155 miljoen euro in 2008 naar 130 miljoen in 2009, een daling van 16,4 pct. PwC verwacht dat het eredivisiekanaal volgend jaar winstgevender gaat worden. De inkomsten uit tv-rechten zijn daarom in 2010 weer nagenoeg gelijk aan die uit 2008, namelijk 150 miljoen euro.
Met name de bestedingen aan sponsorships en merchandising nemen de komende jaren fors toe. Weliswaar dalen de bestedingen dit jaar nog met 3,1 pct naar 285 miljoen euro. Maar als gevolg van grote voetbaltoernooien en de Olympische Spelen in Londen verwacht PwC dat de bestedingen aan sponsorships en merchandising gemiddeld jaarlijks stijgen met 4,1 pct tot 355 miljoen euro in 2013. Ook andere sectoren, zoals als de krantensector, gaan met speciale sportkaternen meeprofiteren.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid