Overslaan en naar de inhoud gaan

Bestedingen sportsector in tijdelijke dip

De bestedingen in de Nederlandse sportsector blijven dit jaar steken op 790 miljoen euro. Dat is 4,8 pct minder dan vorig jaar.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In 2008 werd 830 miljoen euro besteed aan tv-rechten, entreegelden, sponsorships en merchandising. Vanaf 2010 nemen de bestedingen wel weer toe als gevolg van een aantal sportevenementen. Dat voorspelt accountants- en adviesorganisatie PricewaterhouseCoopers (PwC) in de ‘Dutch Entertainment & Media Outlook 2009-2013’.

related partner content for mobile comes here

De bestedingen zouden een extra impuls kunnen krijgen als Nederland de komende jaren grote sportevenementen, zoals het WK-voetbal, naar Nederland .

De daling dit jaar is grotendeels te wijten aan tegenvallende inkomsten uit tv-rechten. Maar de Nederlandse sportsector wordt minder hard geraakt door de financiële crisis vergeleken met andere entertainment- en mediasectoren. Bovendien verwacht PwC dat door diverse grote internationale sportevenementen in 2010 en 2012 de bestedingen zullen toenemen. Volgens de organisatie is dat volgend jaar 855 miljoen euro, een stijging van ruim 8 pct ten opzichte van 2009. De jaren erna loopt dit bedrag, ondanks een kleine daling in 2011, op tot 910 miljoen euro in 2013, een gemiddelde jaarlijkse stijging van 2 pct, zo voorspelt PwC.

De opbrengsten uit de biedronde voor de rechten van het Nederlandse eredivisievoetbal vielen vorig jaar tegen. Daarom werd besloten om in eigen beheer een betaalzender op te richten waar live wedstrijden te zien zijn: Eredivisie Live. De inkomsten uit tv-rechten nemen daarom af van 155 miljoen euro in 2008 naar 130 miljoen in 2009, een daling van 16,4 pct. PwC verwacht dat het eredivisiekanaal volgend jaar winstgevender gaat worden. De inkomsten uit tv-rechten zijn daarom in 2010 weer nagenoeg gelijk aan die uit 2008, namelijk 150 miljoen euro.

Met name de bestedingen aan sponsorships en merchandising nemen de komende jaren fors toe. Weliswaar dalen de bestedingen dit jaar nog met 3,1 pct naar 285 miljoen euro. Maar als gevolg van grote voetbaltoernooien en de Olympische Spelen in Londen verwacht PwC dat de bestedingen aan sponsorships en merchandising gemiddeld jaarlijks stijgen met 4,1 pct tot 355 miljoen euro in 2013. Ook andere sectoren, zoals als de krantensector, gaan met speciale sportkaternen meeprofiteren.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in