Overslaan en naar de inhoud gaan

Ajax-merk in één jaar 4 miljoen minder waard

Brand Finance Football 50 illustreert economische hegemonie Britse clubs.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Niks gewonnen en toch door de magische grens van 1 miljard dollar. Nieuwe contracten met adidas en Chevrolet en een ongekende televisiedeal stuwden Manchester United naar de eerste plaats in de . Britse clubs doen het in die ranglijst sowieso heel goed: zes van de tien meest waardevolle voetbalmerken is Brits. CL-winnaar Barcelona is daarin slechts zesde, Nederlandse clubs spelen qua merkwaarde een marginale rol op het internationale podium.

PSV stijgt
De waarde van Spaanse clubmerken nam over de breedte iets toe, maar dat staat in geen verhouding tot de sprong die Britse clubs maakten. Opvallend is vooral het wegzakken van Duitse merken: Acht clubs, inclusief de voormalige nummer 1 Bayern daalden in de ranglijst. Alleen Borussia kwam als nieuwkomer de lijst binnen. Het merk Ajax is in waarde gedaald: van 149 naar 145 miljoen dollar. Daarmee daalden de Amsterdammers van een 16e naar een 25e plaats. De waarde van het merk van landskampioen PSV steeg juist: van 59 naar 86 miljoen dollar. Toch zakte het een plaatsje naar 46.

De top 10 en hun merkwaarde in miljoenen dollars

related partner content for mobile comes here

1 Manchester United  1,206  

2 Bayern Munich  933

3 Real Madrid  873

4 Manchester City  800

5 Chelsea  795

6  FC Barcelona  773

7  Arsenal  703

8  Liverpool  577

9 Paris Saint-Germain FC  541

10 Tottenham  360

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in