Overslaan en naar de inhoud gaan

ACM steunt IAB Nederland in aanpak malvertising

Instanties spreken maatregelen af tegen het verspreiden van virussen en malware via advertenties.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft tijdens een overleg begin deze week positief gereageerd op de manier waarop IAB Nederland de malvertisingproblematiek wil aanpakken. ACM gaat nu de betrokken ministeries informeren en spreekt ze haar steun uit over dit plan naar de wetgever. Beide instanties spreken de verwachting uit hiermee &;mogelijke wetgeving of rechterlijke uitspraken over malvertising voor te zijn&;. 

related partner content for mobile comes here

Het belang voor de online branche om tot afspraken te komen met de ACM is aanzienlijk. Malvertising, het verspreiden van virsussen en schadelijke software (malware) via online advertenties, is in toenemende mate voor een extra kostenpost voor het bedrijfsleven. Ook ligt er reputatieschade op de loer. Behalve dat cybercriminelen zelf banners met schadelijke malware maken en zich voordoen als adverteerder, worden bestaande online marketingcampagnes van buitenaf gehackt en misbruikt. Dit laatste maakt duidelijk dat de hele advertisingketen doelwit kan zijn en het een zeer complexe problematiek is

De ACM wil publiek en bedrijfsleven beschermen. Een reele mogelijkheid zou zijn dat ACM een publiek advies uitbrengt om ad-blockers te installeren, zo liet IAB Nederland-directeur Govaert Plesman vorige week doorschemeren tijdens een door IAB georganiseerde zomerborrel.

Uit een vorige week gepubliceert rapport blijkt dat nu al ad-blockers heeft geïnstalleerd. Een publiek advies om actief banners te gaan blokkeren, zou serieuze schade aanbrengen aan de bedrijfstak. Dankzij de afspraken die IAB Nederland en ACM deze week hebben gemaakt over een gerichte aanpak van malvertising, lijkt dit gevaar voorlopig weggenomen. 

IAB Nederland kondigt nu aan samen met partners Deloitte, Fox-IT en enkele expert IAB-leden verder te werken aan de &;oplossingsrichting&;, voor zowel het bedrijfsleven als de consument. Hoe deze er uit gaat zien, kan Plesman nog niet zeggen. &;Voordat wij ons verder verdiepen in de mogelijkheden, risico’s en bijhorende kosten van onze oplossingsrichting, was het voor ons absolute noodzaak om samen met de andere belangrijke stakeholders, waaronder ACM, om de tafel te zitten.&

Plesman noemt feedback van ACM cruciaal voor het uitwerken van de verder te nemen stappen. &;Ook zij vonden ons voorstel haalbaar en realistisch om dit complexe probleem kleiner te maken. Het is een oplossingsrichting waarin zowel de belangen voor de sector als consument centraal staan. Helaas kan ik op dit moment verder geen inhoudelijke mededelingen doen aangezien we nog volop in de concrete uitwerking van onder andere een detectiemechaniek zitten.&;

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in