Overslaan en naar de inhoud gaan

'ABN Amro-logo's kunnen er weer op'

De nog maar recent verwijderde ABN Amro-logo's van het hoofdkantoor aan de Amsterdamse Zuidas kunnen weer uit de kelders worden gehaald.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Volgens merkenexpert Bas Kist van Shield Mark Zacco is de naam Fortis wel heel erg beschadigd. “Het merk heeft heel wat te lijden gehad.” Fortis kwam de laatste maanden in een neerwaartse spiraal terecht na de dure overname van ABN Amro in combinatie met de kredietcrisis. Steeds meer klanten haalden de laatste week hun geld weg bij de bank.

related partner content for mobile comes here

ABN Amro is heel lang een dijk van een merk geweest, zo stelt Kist verder. Merkenexperts Karel Jan Alsem van de Rijksuniversiteit Groningen en Alef de Jong van Koeweiden Postma zijn het daar mee eens. Alsem: "Het imago van ABN Amro heeft op zich niet veel te lijden gehad van de gebeurtenissen bij Fortis.' De Jong: "ABN Amro heeft een sterker fundament om verder op door te bouwen.'
Het merk ABN Amro had de laatste tijd ook wel wat van zijn glans verloren. De bank was vorig jaar onderwerp van een biedingenstrijd tussen het Britse Barclays en het bankentrio Fortis, Royal Bank of Scotland en Banco Santander. Het gedraai van het bestuur en de forse vertrekregelingen binnen de top van ABN Amro deed de bank geen goed.

Maar volgens Kist is de overname van ABN Amro in de perceptie van mensen al weer even geleden. “Dat brengt alles direct weer in perspectief. Na een tijdje zijn beschadigde merken best wel weer op te poetsen.' Hij vindt wel dat ABN Amro minder hard getroffen is in zijn imago dan Fortis.
De experts zien het nog niet zo snel gebeuren dat er een nieuwe naam voor de combinatie ABN Amro/Fortis wordt bedacht. Kist: “Dat is wel een hele operatie. Het zou me eerlijk gezegd verbazen als er een nieuw merk wordt gekozen.' De Jong: “Je hebt twee bestaande merken die bekendheid hebben en voor je een nieuwe naam en bekendheid hebt ontwikkeld, ben je miljoenen verder.'
Volgens Alsem zal het management waarschijnlijk ‘te voorzichtig en te conservatief' zijn om een nieuwe naam te kiezen. “Het zou wel beter zijn om een nieuwe naam te presenteren,” aldus Alsem. “Het is een signaal naar het personeel en de buitenwereld dat je met wat nieuws begint. Als je een van de namen behoudt, krijgen medewerkers het idee dat de een de ander opgegeten heeft.” (ANP)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in