'ABN Amro-logo's kunnen er weer op'


Volgens merkenexpert Bas Kist van Shield Mark Zacco is de naam Fortis wel heel erg beschadigd. “Het merk heeft heel wat te lijden gehad.” Fortis kwam de laatste maanden in een neerwaartse spiraal terecht na de dure overname van ABN Amro in combinatie met de kredietcrisis. Steeds meer klanten haalden de laatste week hun geld weg bij de bank.
ABN Amro is heel lang een dijk van een merk geweest, zo stelt Kist verder. Merkenexperts Karel Jan Alsem van de Rijksuniversiteit Groningen en Alef de Jong van Koeweiden Postma zijn het daar mee eens. Alsem: "Het imago van ABN Amro heeft op zich niet veel te lijden gehad van de gebeurtenissen bij Fortis.' De Jong: "ABN Amro heeft een sterker fundament om verder op door te bouwen.'
Het merk ABN Amro had de laatste tijd ook wel wat van zijn glans verloren. De bank was vorig jaar onderwerp van een biedingenstrijd tussen het Britse Barclays en het bankentrio Fortis, Royal Bank of Scotland en Banco Santander. Het gedraai van het bestuur en de forse vertrekregelingen binnen de top van ABN Amro deed de bank geen goed.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Maar volgens Kist is de overname van ABN Amro in de perceptie van mensen al weer even geleden. “Dat brengt alles direct weer in perspectief. Na een tijdje zijn beschadigde merken best wel weer op te poetsen.' Hij vindt wel dat ABN Amro minder hard getroffen is in zijn imago dan Fortis.
De experts zien het nog niet zo snel gebeuren dat er een nieuwe naam voor de combinatie ABN Amro/Fortis wordt bedacht. Kist: “Dat is wel een hele operatie. Het zou me eerlijk gezegd verbazen als er een nieuw merk wordt gekozen.' De Jong: “Je hebt twee bestaande merken die bekendheid hebben en voor je een nieuwe naam en bekendheid hebt ontwikkeld, ben je miljoenen verder.'
Volgens Alsem zal het management waarschijnlijk ‘te voorzichtig en te conservatief' zijn om een nieuwe naam te kiezen. “Het zou wel beter zijn om een nieuwe naam te presenteren,” aldus Alsem. “Het is een signaal naar het personeel en de buitenwereld dat je met wat nieuws begint. Als je een van de namen behoudt, krijgen medewerkers het idee dat de een de ander opgegeten heeft.” (ANP)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid