Tijdschriftenmarkt blijft groeien
De totale verspreide oplage van publiekstijdschriften groeide met 940 duizend tot 27,1 miljoen exemplaren, een plus van 3,6 procent.
Vrijwel alle tijdschriftsegmenten groeiden. De beste resultaten waren er voor de auto- en motorbladen, de special interestbladen, de culinaire bladen, de opiniebladen en de vrouwenbladen. Dit blijkt uit de nieuwste HOI-cijfers, die vanmorgen door HOI, Instituut voor Media Auditing zijn gepubliceerd.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisDe totale verspreide oplage van de auto- en motorbladen groeide met 56 procent tot 864 duizend exemplaren. Deze stijging komt voor een groot deel op conto van de lancering van de nieuwe titel ANWB Auto, met een oplage van 294 duizend exemplaren. Maar ook zonder ANWB Auto groeide dit bladensegment. Er waren negen titels onder de auto- en motorbladen die de oplage zagen stijgen.
De oplage van de culinaire bladen steeg met 15 procent tot 184 duizend. Twee titels springen eruit, aldus ANP. Delicious zag de oplage met 49 procent groeien tot 62 duizend, de oplage van Elle Eten dikte met 7,7 procent aan tot 85 duizend.
Hollands Diep
Opmerkelijk vind ik het volgende: de oplage van de opiniebladen groeide met 14 procent tot 339 duizend. De nieuwe titel Hollands Diep, onlangs nog de winnaar van de 'Mercur Lancering van het Jaar', liet een oplage noteren van 53 duizend exemplaren. Het merendeel van de opiniebladen zag de oplage stijgen. De grootste plus was er voor Ode (21.300, +6,7 procent). Ook was er groei voor Elsevier (143 duizend, +5,6 procent), CV Koers (12.800, +4,7 procent) en De Groene Amsterdammer (13.600, +1,7 procent).
De totale verspreide oplage van de vrouwenbladen steeg met 14 procent tot 4,6 miljoen. Negen titels groeide met meer dan vijf procent, vier titels zelfs met meer dan 10 procent.
Sterkste groeier was Happinez, dat de oplage met 37 procent zag groeien tot 188 duizend. Ook de oplages van Top Santé (49.800, +16 procent), Diva (45.800, +15 procent) en Red (79 duizend, +11 procent) stegen sterk.
De oplage van AM Magazine steeg met 7,5 procent tot 19.600. Ook was er groei van de oplages van Elegance (59.000, +6,3 procent), JAN (66.000, +5,9 procent), Flair (134 duizend, +5,4 procent) en Opzij (95 duizend, +5,2 procent).
Andere titels waarvan de totale verspreide oplage sterke groei liet zien, waren Esquire (31.400, +60 procent), Aktueel Sportief (112.000, +36 procent), 101 Woonideeën (94 duizend, +32 procent), J/M (55 duizend, +29 procent), Historisch Nieuwsblad (13.200, +22 procent) en More Than Classic (52.500 +20 procent). (ANP)
Tjeetje. Ik ben best onder de indruk van deze cijfers.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid