Overslaan en naar de inhoud gaan

In Singapore overlappen marketing en politiek elkaar

'The end of cheap food', kopte The Economist twee weken geleden al, en ook in Singapore beginnen de gevolgen merkbaar te worden. En dat…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

, kopte The Economist twee weken geleden al, en ook in Singapore beginnen de gevolgen merkbaar te worden. En dat voelt de gewone man in zijn portemonnaie. Met name de altijd kwetsbare laagstbetaalden, die in Singapore overigens verdienen dan in Nederland.

related partner content for mobile comes here

Maar gelukkig is er de innige verbondenheid van bedrijfsleven en politiek in de BV Singapore. Heeft de politiek een probleem, dan biedt het bedrijsleven gehoorzaam uitkomst. In casu, FairPrice.

is 's lands grootste supermarktketen, zeg maar een soort kruising tussen Albert Heijn en Aldi. Positionering is niet bepaald de top van de markt. (Dat is , dat overigens nog een tijdje tot de Ahold-stal heeft behoord.) Net als Aldi legt FairPrice nadruk op een breed pakket aan eigen merken en andere laaggeprijsde artikelen, maar dan wel in combinatie met het merkenassortiment van een gemiddelde Albert Heijn.

Handig detail: FairPrice is eigendom van de NTUC, 's lands grootste vakbondcentrale, die op zijn beurt weer innige banden onderhoudt met de regeringspartij PAP.

En zo komen marketing en politiek netjes bij elkaar. De regering, die met name voor de hogere inkomens kan bogen op een gezwinde economische voorspoed, moet ook iets te bieden hebben voor de laagstbetaalden, die het slachtoffer dreigen te worden van de hoge voedselprijzen. Dus FairPrice belooft de prijzen constant te houden van een pakket van 500 eerste levensbehoeften, met name eigen merkartikelen. En om zeker te stellen dat iedereen beseft dat je dus nog steeds goedkoop boodschappen kunt doen, maakt 's lands grootste krant de Straits Times er een kamerbreed openingsartikel op de voorpagina van. Had ik al gemeld dat de ST behoort tot Singapore Press Holdings, op zijn beurt eigendom van Temasek Holdings, het investeringsvehikel van de Staat ingapore?

Albert Heijn en iedere andere supermarktketen zouden een fortuin overhebben voor een openingsartikel in De Telegraaf dat er uitziet als de weekadvertentie. Maar ja, de Nederlandse regeringspartijen zwaaien nu eenmaal niet de scepter over zowel Ahold als Uitgeversmaatschappij De Telegraaf. Zou Balkenende wel willen, denk ik. En natuurlijk zou de journalsitieke onafhankelijkheid van de Telegraaf-redactie een spaak in het wiel steken. Nou ja, althans.

Maar waar journalistieke onafhankelijkheid volkomen afwezig is, vormen marketing en politiek een krachtige combinatie. Welkom in Singapore, Inc.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in