Overslaan en naar de inhoud gaan

Stel je koers tijdig bij

Hoe komt het dat zo veel bedrijven hun mogelijkheden onvoldoende benutten? Omdat ze zich te veel fixeren op de bestaande corebusiness. Maar…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een bedrijf dat nieuwe activiteiten ontplooit, loopt risico. Neem Bausch & Lomb, dat ooit goed verdiende met contactlenzen. In de jaren negentig legde het zich ook toe op huidcrèmes, tandverzorging en zelfs op hoortoestellen. Door die versnippering verwaarloosde B & L de corebusiness, en daardoor ging het mis.

related partner content for mobile comes here

Betekent dit dat bedrijven star aan hun corebusiness moeten vasthouden? Nee, want geen enkele corebusiness blijft eeuwig hetzelfde. Neem Polaroid, dat te lang vasthield aan zijn snelklaarcamera’s en zichzelf de das omdeed. Belangrijk is om dat moment voor te zijn. Dat kan door met enige regelmaat de corebusiness te evalueren en te kijken of de koers moet worden bijgesteld. Inspiratie voor een andere ‘core’ kun je als bedrijf ontlenen aan:

  • Bestaande activiteiten die nu nog weinig aandacht krijgen maar die wel perspectief bieden. Apple ging zich richten op software, vooral op muziekgebied, en maakte er meteen ook nieuwe hardware bij: de iPod.
  • Behoeften bij klanten waarin onvoldoende wordt voorzien. Een voorbeeld is IBM, dat ooit al z’n inkomsten haalde uit computers maar zich nu vooral toelegt op dienstverlening aan zakelijke klanten.
  • Afdelingen van het bedrijf waar toekomst in zit. Het Zweedse Novozymes ontwikkelde ooit enzymen die gebruikt werden voor onder andere wasmiddelen. De markt kromp en het bedrijf zette alle kaarten op R&D. Nu doet het met succes geavanceerd onderzoek naar micro-organismen.

Bron: Harvard Business Review

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in