Stel je koers tijdig bij
Een bedrijf dat nieuwe activiteiten ontplooit, loopt risico. Neem Bausch & Lomb, dat ooit goed verdiende met contactlenzen. In de jaren negentig legde het zich ook toe op huidcrèmes, tandverzorging en zelfs op hoortoestellen. Door die versnippering verwaarloosde B & L de corebusiness, en daardoor ging het mis.
Betekent dit dat bedrijven star aan hun corebusiness moeten vasthouden? Nee, want geen enkele corebusiness blijft eeuwig hetzelfde. Neem Polaroid, dat te lang vasthield aan zijn snelklaarcamera’s en zichzelf de das omdeed. Belangrijk is om dat moment voor te zijn. Dat kan door met enige regelmaat de corebusiness te evalueren en te kijken of de koers moet worden bijgesteld. Inspiratie voor een andere ‘core’ kun je als bedrijf ontlenen aan:
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis- Bestaande activiteiten die nu nog weinig aandacht krijgen maar die wel perspectief bieden. Apple ging zich richten op software, vooral op muziekgebied, en maakte er meteen ook nieuwe hardware bij: de iPod.
- Behoeften bij klanten waarin onvoldoende wordt voorzien. Een voorbeeld is IBM, dat ooit al z’n inkomsten haalde uit computers maar zich nu vooral toelegt op dienstverlening aan zakelijke klanten.
- Afdelingen van het bedrijf waar toekomst in zit. Het Zweedse Novozymes ontwikkelde ooit enzymen die gebruikt werden voor onder andere wasmiddelen. De markt kromp en het bedrijf zette alle kaarten op R&D. Nu doet het met succes geavanceerd onderzoek naar micro-organismen.
Bron: Harvard Business Review
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid