Overslaan en naar de inhoud gaan

Spil games zoekt naar juiste branding

Zo nu en dan organiseren we bijeenkomsten voor marketeers die in de lijst Top100 Beste Marketeers staan. Veelal een rondleiding bij een…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Zo nu en dan organiseren we bijeenkomsten voor marketeers die in de lijst Top100 Beste Marketeers staan. Veelal een rondleiding bij een nieuw en voor de meesten nog onbekend, maar reuze-interessant bedrijf. Vanochtend werd een aantal marketeers rondgeleid bij spil games in Hilversum. En werd er gepraat over het brandingtraject waarin zich nu bevindt: het vinden van een manier om websites als en meer te onderscheiden van de concurrent. Geen gemakkelijke opgave.

related partner content for mobile comes here

Spil games is een goed bewaard geheim: veel mensen zien het als een ‘spelletjesbedrijf’, maar weten niet dat qua bereik Spilgames tot de top 5 van Europa behoort,en wereldwijd in de top 60 staat. In Nederland is de gamesuitgever zowieso de grootste qua unieke bezoekers per maand: 120 miljoen totaal, en 35 procent groei per jaar… daar vul je het stadion van Real Madrid, met 80.000 plaatsen 1500 keer per maand mee, gedurende 4,1 jaar, volgens spil-marketeer Oscar Diele. De gamesindustrie is natuurlijk ook enorm, inmiddels groter dan de film- maar ook de muziekindustrie.

De sites van spil games worden bezocht door mensen uit meer dan 200 landen. De meeste komen uit Brazilië, maar ook uit Spanje en Frankrijk (jeux.fr), Nederland en ook Indonesië, dat laatste land groeit supersnel.

50 procent van de inkomsten komt uit advertenties, en 50 procent uit micropayments: onder andere de virtuele fertilizer in een boerderijgame a la Farmville doet het erg goed.
Spil games exploiteert in Nederland sites als , en . Per 3 maanden worden er 200 nieuwe games gemaakt, ontwikkelingskosten per game: tussen de 5000 en 10.000 euro. Best bezochte game: bubble-shooter (in Q3 37miljoen keer gespeeld)

Vertrouwen winnen

De sites ondervinden in Nederland concurrentie van sites als Spele.nl en Speeleiland.nl. Die laatste plaatsen ook wat ruwere content, die niet direct geschikt is voor al te jeugdige gamertjes. Zo heb je op Speeleiland.nl spelletjes waarin je zombies doormidden zaagt, of voetgangers platwalst met een monster-truck. Dit soort spelletjes zul je op de sites van spil games niet tegenkomen, aldus Diele. De merkmissie van het bedrijf is er onder andere op gericht dat kinderen vooruit worden geholpen met de games, en dat games –naast entertainen- ook je leven moeten verrijken. Ook mag niet zomaar iedere adverteerder plek kopen. Een GSM-boer zul je er niet terugvinden, bijvoorbeeld.

Spelletjes.nl is dus een veilige omgeving, veiliger dan elders. Goed om te weten als ouder, maar niemand weet het nog… Hoe communiceer je dus die boodschap naar ouders? Daarnaast: 50 procent van de traffic komt via Google binnen, en dat wil spil games graag anders zien. Het bedrijf kijkt op dit moment dan ook naar een manier om een merk neer te zetten dat blijft hangen, en waaruit betrouwbaarheid blijkt. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Want hoe maakt je een functioneel, online merk emotioneel? En dat ook nog eens snel?

deed het een paar jaar geleden, toen de meeste Nederlanders nog bang waren voor online betalen. Naast een merk neerzetten moest de online retailer ook die angst wegnemen. Televisiecommercials bleken goed te werken. Maar spil games is geen bol.com,dus commercials zijn in dit geval misschien niet de oplossing. Een bedrijf als Coolblue (het bedrijf achter 65 gespecialiseerde webshops,zoals smartphone.shop) kampt met hetzelfde probleem.

Eind januari/begin februari hoopt spil games met het antwoord te komen. En dan gaan we er jullie uitgebreid over informeren.

In de tussentijd: hebben jullie nog voorbeelden van online merken die succesvol van een functioneel naar een emotioneel merk zijn getransformeerd?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in