Overslaan en naar de inhoud gaan

Neurensics: Reclame tussen programma’s effectiever

Televisiereclame tussen programma’s in – de zogenaamde schouderblokken – zijn effectiever dan programmaonderbrekende reclame.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt althans uit een ‘brainscanningonderzoek’ van Neurensics, in opdracht van Ster. De uitkomsten van het onderzoek werden dinsdagochtend gepresenteerd tijdens Focus 2014, een evenement georganiseerd door Ster voor relaties, waarbij inging op het thema 'Aandachtseconomie'.

related partner content for mobile comes here

Schouderblokken
Het onderzoek (‘brain scanning’) naar de onderbewuste invloed van de positie van een tv-commercial op de effectiviteit, toont volgens Neurensics aan dat televisiecommercials tussen programma’s effectiever zijn dan programmaonderbrekende reclame. Tv-commercials die worden uitgezonden na afloop van een programma, activeren meer positieve emoties bij de respondenten dan wanneer dezelfde commercial tijdens het programma wordt vertoond. Neurensics: ‘Schouderblokken zijn dus effectiever dan programmaonderbrekende blokken. Programmaonderbrekende reclame wordt evenwel niet als irritanter ervaren, maar roepen minder positieve emoties op.’

Umfeld
Neurensics concludeert ook dat de tv-zender impact heeft op reclamewerking. Bij het zien van de logo’s van de publieke zenders Nederland 1, 2, en 3, ervaart ons brein positieve emoties. Neurensics: ‘Dit gevoel straalt af op de commercials vertoond op deze zenders. Een gevoel dat nog eens sterker wordt naarmate men langer naar de zender kijkt.’

Programma
Die positieve impact op de effectiviteit van een tv-commercial geldt volgens het onderzoek niet alleen voor de reclame zelf, de positie van het reclameblok en de zender; ook het programma zelf is van invloed, aldus Neurensics.

‘Een programma kan ervoor zorgen dat positieve emoties over een tv-reclame toenemen en de negatieve emoties afnemen. En anders dan wellicht de mening van ons bewustzijn, heeft het aantal reclameminuten per uur géén invloed op de effectiviteit van een tv-reclame in ons brein.’

Professor Lamme
Prof. Dr. Victor Lamme van Neurensics: ‘De neuromarketing-techniek fMRI leent zich er uitstekend voor om de onderbewuste gedachten van mensen te meten. Uit een benchmark van Neurensics blijkt namelijk dat effectieve commercials specifieke emoties oproepen in het brein. Commercials die de emoties verlangen, lust, verwachte beloning, vertrouwen en waarde (of directe beloning) oproepen en juist laag scoren op angst, boosheid, walging en gevaar zijn het meest effectief.’

Inzicht
Arian Buurman, algemeen directeur Ster, zegt dit over het onderzoek: ‘Dit neuromarketingonderzoek biedt waardevolle nieuwe inzichten in de onderbewuste effecten van tv-reclame. Interessante kennis voor ons, maar nog meer voor adverteerders. Want meer inzicht kan leiden tot effectievere inzet van tv-campagnes. Uit dit onderzoek blijkt dat het hoogste rendement te halen valt uit kwalitatieve programmering en tv-commercials die een programma niet onderbreken. Dat is een belangrijk nieuw onderbouwd inzicht. Hiermee hebben we een kwalitatief voordeel gekwantificeerd.’

Wetenschappelijke verantwoording
De studie van Neurensics is uitgevoerd onder leiding van Prof. Dr. Victor Lamme en Dr. Steven Scholte. Verantwoordelijke researcher is Drs. Walter Limpens. Er is gescand in het Spinoza Centre for Neuroimaging in Amsterdam, in de laatste twee weken van mei en de eerste week van juni 2013.

Het volledige onderzoek komt beschikbaar. (Onderaan de pagina.)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in