Overslaan en naar de inhoud gaan

Tegenlicht: persoonlijke data zijn goud waard

Wat is big data nu precies, en waarom is het zo belangrijk? Daarover gaat het vanavond in een uitzending van Tegenlicht.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In de documentaire wordt uitgelegd hoe bedrijven als Google, Facebook, Apple en Twitter elke stap die we zetten via mobiele telefoon en computer vastleggen, bewaren en analyseren.

related partner content for mobile comes here

Uit deze persoonlijke data, datacenters vol, distilleren bedrijven inzichten die worden gebruikt, bijvoorbeeld om de consument op maat gesneden advertenties te sturen. Maar dat is lang niet de enige toepassing. Ze worden toegepast om ons toekomstige gedrag te voorspellen. Door slimme analyses van alle gedragssporen die we achterlaten via onze mobiele telefoon en computer, wordt afgeleid wie we zijn.

In de documentaire komen een paar frappante staaltjes aan bod. De Universiteit van Cambridge kan bijvoorbeeld alleen door te kijken op welke like buttons we klikken op Facebook, zien of iemand homoseksueel is, ook al is de persoon daar zelf nog niet voor uitgekomen. De supermarkt kan op basis van veranderend aankoopgedrag met je klantenkaart voorspellen of je zwanger bent, soms nog voordat je het zelf weet.

De uitzending is vanavond om 21.00 uur op Nederland 2.

Regie: Martijn Kieft

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in