Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlander tevreden met zorgverzekeraar

Nederlanders zijn maar matig geïnteresseerd in hun zorgverzekering, is de conclusie van MarketResponse in zijn KlantenMonitor…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het waren vooral vrouwen in de leeftijd 35-49 jaar uit de lagere inkomensklassen die wisselden van verzekeraar.

related partner content for mobile comes here

Dit alles blijkt uit de resultaten van KlantenMonitor Zorgverzekeringen, het jaarlijkse onderzoek naar de kwaliteit van zorgverzekeraars van MarketResponse en Jan M. de Mos Management Consultancy. Voor het komende jaar verwacht MarketResponse een switchpercentage van maximaal 6 à 7 procent.

Verzekerden zijn over het algemeen erg tevreden over hun zorgverzekeraar. Het gros van de maatschappijen krijgt een score rond de 7,4 voor de dienstverlening. Dit is iets lager dan in 2006. Slechte zorgverzekeraars zijn er niet. De laagste eindscore voor dienstverlening is een 6,9.

Hogere vs lagere inkomens

13 procent van de Nederlanders is eind vorig jaar actief bezig geweest met het vergelijken van zorgverzekeringen. Nog eens 13 procent ontving meerdere aanbiedingen thuis en hield deze naast elkaar. Uiteindelijk heeft 5 procent gekozen voor een andere zorgverzekeraar, het overgrote deel (85 procent) daarvan koos voor een collectieve aanbieding. In de groep die offertes heeft vergeleken, zijn de hogere gezinsinkomens wat oververtegenwoordigd, maar het zijn vooral lagere inkomens die de overstap maakten.

Volgens Wolter Kloosterboer van MarketResponse ligt de verklaring voor deze ontwikkeling deels in de aantrekkende arbeidsmarkt. ‘Naast het feit dat veel mensen van baan wisselen, zijn er ook meer mensen aan het werk die de gelegenheid krijgen in te stappen op de collectiviteit van een werkgever. Ook voor huishoudens waar men al collectief is verzekerd, levert dat aan het eind van het jaar toch een moment op om de collectieve polissen nog eens naast elkaar te leggen.’

Dat het uiteindelijk vooral de lagere inkomens zijn die overstappen terwijl hogere inkomens zich relatief vaker oriënteren, wijt Kloosterboer aan twee oorzaken. ‘Hogere inkomensgroepen vinden het eenvoudiger om verzekeringen te vergelijken en te kiezen. Zij controleren of de keuze van vorig jaar nog steeds de beste is, maar voor een paar euro per maand gaan ze niet weg. Bij de lagere inkomens is een klein voordeel sneller interessant omdat het vrij beschikbare inkomen immers beperkt is.’

Tevreden

Verzekerden zijn nog steeds zeer tevreden over hun zorgverzekeraar. De verschillen tussen de meeste zorgverzekeraars zijn klein. 18 van de 24 onderzochte maatschappijen scoren een eindoordeel over de dienstverlening tussen de 7,2 en 7,5. Slechts 6 procent van de Nederlanders geeft de eigen zorgverzekeraar een onvoldoende. De scores liggen iets onder de scores van 2006. De collectief hogere scores van 2006 bleken daarmee eenmalig en vooral een gevolg te zijn geweest van alle aandacht die de zorgverzekeringen destijds kregen. Nu de zorgverzekering niet meer 'hot' is, zijn de scores terug op het niveau van voor de invoering van de basisverzekering.

Kleine verzekeraars blijven het relatief goed doen (zie tabel met ranking). Lokale aanwezigheid en zichtbaarheid (o.a. De Friesland, DSW) of een specifieke profilering (ONVZ, Prolife) dragen sterk bij aan de verbondenheid met deze labels. Dit verklaart ook waarom labels die binnen dezelfde administratieve 'fabriek' worden onderhouden (bijv. Agis en Prolife) toch verschillende oordelen over de dienstverlening krijgen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in