Overslaan en naar de inhoud gaan

Grote Marketing Enquête 2007: 'Zoveel nieuwe mogelijkheden, wat moet je kiezen?'

Net als vorig jaar zien Nederlandse marketeers de integratie van internet, oude en nieuwe media als grootste uitdaging voor de komende…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit jaar werd het onderzoek voor de achtste keer gehouden. De resultaten worden gepubliceerd in het zomernummer van het Tijdschrift voor Marketing, dat vandaag op de mat valt.

related partner content for mobile comes here

Net als in 2006 hebben marketeers nog geen oplossing voor hun (integratie)problemen gevonden. In hun zoektocht kiezen ze voor zeer diverse tools en benaderingswijzen, die elk twee à drie procent aanhang hebben: van DM tot MVO, van gezondheids- tot sportmarketing, van senioren- tot eventmarketing, van mobile tot viraal, van guerrilla tot ambush, van niche tot belevingsmarketing.

Boven al deze opties hangt het probleem van de integratie van online en offline. De wezenlijke vraag hierachter blijft: hoe kan de wisselvallige consument in het gefragmenteerde medialandschap nog worden bereikt. Op het juiste moment, op de juiste manier, met de juiste boodschap, met de juiste mix van middelen, van oude en nieuwe technologie.

Er zijn uiteraard ook risico’s en bedreigingen. Bovenaan de lijst staat de verzadiging bij de doelgroep, veroorzaakt door een dagelijks terugkerend bombardement van commerciële prikkels.

Daarnaast blijft ook het risico van blijven hangen in het oude, het kortetermijndenken langs klassieke marketingpatronen een belangrijke bedreiging.

Enkele opvallende uitkomsten:

De verschuiving van marketingbudget naar het medium internet gaat ook dit jaar door. Net als vorig jaar is er in zo’n 70 procent van de gevallen in het lopende boekjaar al sprake geweest van een verschuiving richting internet; bij 21 procent was er een forse, bij 51 procent een beperkte verschuiving waarneembaar.

De meeste onlinemarketingactiviteiten concentreren zich nog net op de corporate website of meer actiematige sites. E-mailmarketing, zoekmachinemarketing en online adverteren worden echter beduidend vaker ingezet dan vorig jaar, zodat daar een fors deel van de gerealiseerde budgetverschuiving terug te vinden zou moeten zijn.

YouTube ontdekt
Marketeers hebben daarnaast online video ontdekt: een ruime meerderheid van 59 procent van de marketeers komt zelf regelmatig (28 procent) dan wel af en toe (31 procent) op YouTube en soortgelijke sites. Twintig procent van de marketeers stelt dat de organisatie waarvoor ze werkzaam zijn YouTube wel eens gebruikt om te communiceren met de doelgroep. Bij B-to-C marketeers is dat zelfs 31 procent.

Zo’n 40 procent van de marketeers zegt, op dit moment nog te weinig of geen zicht te hebben op de mogelijkheden die videocontent voor commerciële communicatie op internet biedt. 60 procent heeft dus wel enig idee.

Trendbox deed de steekproef onder marketeers in de periode van woensdag 2 mei tot en met dinsdag 16 mei 2007. In totaal werden n=341 vragenlijsten volledig ingevuld.

Het gehele onderzoek is terug te vinden in het zomernummer van Tijdschrift voor Marketing, dat vandaag op de mat valt. Het onderzoek kunt u ook downloaden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in