De gevaren van een verkeerde marketingmix
Bedrijven moeten bij het bedenken van marketingcampagnes goed bedenken of het merkimago niet in gevaar komt. Veel grote merken zijn door…
- Aannemen dat het merkimago zichzelf wel in stand houdt en nauwelijks investeringen nodig heeft;
- Investeren in een verkeerde mix van promotie, sponsoring en reclame;
- Marketinginitiatieven verkeerd timen, zoals een grote reclamecampagne starten als er net negatieve publiciteit over het bedrijf de ronde doet;
- Te veel geld steken in het verbeteren van merkaspecten die de consument onverschillig laten;
- Een verkeerde positionering waardoor klanten afhaken, zoals een scherpe prijsstelling als klanten vooral om service vragen;
- Uitgaan van merkeigenschappen die gedateerd zijn, hun relevantie hebben verloren of zelfs negatieve connotaties hebben gekregen;
- Het overkoepelende merk te ver uitrekken om geld uit te sparen, terwijl aandacht voor individuele submerken met hun eigen doelgroep meer op zou leveren;
- Een merk laten verwateren door steeds meer doelgroepen te zoeken;
- Verkeerde merkindicatoren meten;
- Proberen een dood merk opnieuw tot leven te wekken;
- Onvoldoende follow-up leveren na een succesvolle campagne. Bron: Marketing Management
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid