Overslaan en naar de inhoud gaan

De consument is een beest

Marketeers die nog altijd geloven dat consumenten rationele wezens zijn, zitten er helemaal naast. Kopers kúnnen wel denken, maar ze doen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het is eindelijk bewezen: consumenten zijn niets meer of minder dan dieren die op hun instinct af gaan. Zintuigelijke reacties spelen een veel grotere rol in aankoopbeslissingen dan rationele overwegingen. Daarom is het voor een marketeer meer van belang te weten wat er in het lichaam van de potentiële klant gebeurt dan wat er in zijn hoofd omgaat.

related partner content for mobile comes here

Biofeedback blijkt dan ook een uitstekende marketingtool: het ‘leest’ als het ware de reacties van het lichaam op een reclame-uiting en het werkt bovendien veel sneller dan methoden die gebaseerd zijn op verbale uitingen van de consument. Met behulp van minisensoren kan bijvoorbeeld direct de activititeit van de zweetklieren worden gemeten of de werking van de spieren waarmee we glimlachen of fronsen.

De uitkomsten van zo’n biofeedback-sessie kunnen vervolgens worden gebruikt om de marketinginspanningen meer in overeenstemming te brengen met de (emotionele) behoeften van de doelgroep. Enkele tips daarbij:
- hou het simpel
- zorg voor relevantie
- verkoop hoop
- geloofwaardigheid beklijft het best
- haak aan bij visuele herinnering
- blijf dicht bij huis
- focus op gezichten
- de prijs is van ondergeschikt belang.

< SIZE=1>Bron: Across the Board<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in