Overslaan en naar de inhoud gaan

Reclame Code Commissie: 'Reclame Shell is misleidend'

De paginagrote advertentie van Shell met de tekst 'Wij maken elektrisch rijden makkelijker' is misleidend.
Opladen
Opladen
© Uit: 'Bekijk Esmerelda's verhaal | #MakeTheFuture' van Shell
Opladen
Opladen
© Uit: 'Bekijk Esmerelda's verhaal | #MakeTheFuture' van Shell

'Met bijna 47.000 laadpunten. Wij veranderen. We willen. We moeten. We doen het.' Die tekst was te lezen in de paginagrote advertentie van Shell met de koptekst 'Wij maken elektrisch rijden makkelijker'. De Reclame Code Commissie (RCC) oordeelt nu dat er sprake is van misleidende reclame. 

related partner content for mobile comes here

De reclame suggereert dat deze 47.000 laadpunten dankzij Shell gerealiseerd zijn, wat niet waar is, stelt de RCC. Slechts een deel van de laadpalen voor elektrische auto's heeft Shell wel gerealiseerd. Het bedrijf plaatste de advertentie in november paginagroot in NRC en de Volkskrant. Shell kan de komende twee weken in beroep tegen de uitspraak.

Opnieuw op de vingers getikt

Ook in februari werd het olie- en gasbedrijf al meermaals op de vingers getikt door de commissie. Zo beweerde Shell onder meer dat het verandert in 'één van de grootste aanjagers van de energietransitie in Nederland', wat eveneens onder deze krantenadvertentie werd gesteld. Deze uitspraak is ook misleidend, oordeelde de RCC in februari al. Shell ging tegen de eerdere uitspraken niet in beroep.

De organisatie Reclame Fossiel Vrij is teleurgesteld dat de uitspraken van de Reclame Code Commissie pas volgen nadat de reclamecampagne van Shell al maanden afgelopen is. 'De fossiele industrie misleidt al decennia via reclames. Soms wordt dat misleiden achteraf wel ontmaskerd, als oplettende burgers de moeite nemen om een klacht in te dienen, maar dan is het al te laat.'

Bron: ANP

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in