Overslaan en naar de inhoud gaan

Oktober woonmaand: het startschot van je communicatie-strategie

Het interieur van ons huis is belangrijker dan ooit en de behoefte aan inspiratie van het interieur is groot
Partner
DPG Media

Met 1200 journalisten die dagelijks werken aan kwaliteitsnieuws. Op papier in krant en magazine, via web en app via tablet en smartphone. In tekst, beeld, geluid en video.

Lees meer

Wij zijn een toonaangevende uitgever van nationale, regionale en lokale nieuwsmerken, radio en websites; AD, de Volkskrant, Trouw, Het Parool, Tubantia, De Gelderlander, BN DeStem, de Stentor, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, PZC, vele huis-aan-huiskranten, ADR Nieuwsmedia, de Ondernemer, NationaleVacaturebank.nl, Intermediair.nl, Tweakers.nl, Hardware.info, Reclamefolder.nl, Independer, Autotrack.nl, Sportnieuws.nl, MyChannels, indebuurt.nl en Qmusic. Gevestigde merken met zorg en aandacht gemaakt. Merken die je kunt vertrouwen. Ook als het gaat om bereikcijfers en views. Inzichtelijk en transparant.

Echte mensen. Echte media. Echte resultaten.

Lees minder
Oktober woonmaand
Oktober woonmaand

Het interieur van ons huis is belangrijker dan ooit. Door de pandemie zijn we meer thuis, en hechten we meer aan de ruimtes om ons heen, maar we zijn ook eerder uitgekeken op spullen. Kortom de behoefte aan inspiratie van het interieur is groter dan ooit. 

Grow-expert Kees Wilbrink gaat in gesprek met Joost Prikker, salesmanager Home Deco bij DPG Media.

Joost, waarom is er juist in oktober zoveel communicatie over wonen en interieur?

De oktober woonmaand is een begrip en kun je zien als de start van het woonseizoen. Het is de tijd, tijdens de herfst en winterperiode dat mensen vooral veel binnen leven. Doordat ze veel thuis zitten, gaan ze elementen in hun interieur zien/ervaren die ze anders en beter willen. Zit ik er nog wel goed bij? Is het niet tijd voor een nieuwe lamp of een nieuw behang?  Vandaar dat de woon en interieur winkels daarom in oktober in de actiestand gaan met nieuwe collecties en lokale evenementen in hun winkel. Mensen gaan en masse naar de woonwinkels. Vooral december en de maanden tussen Pasen en Pinksteren zijn belangrijk voor de woonbranche. Zo is oktober woonmaand ontstaan als start van het woonseizoen en is inmiddels een traditie geworden in de branche.

Is het dan niet logischer een ander moment te kiezen als adverteerder?

Zeker niet, de oktober woonmaand is het moment om te laten zien wie je bent. Als jij niet zichtbaar bent met jouw merk of product, dan kiest de consument voor een ander.  Bovendien versterk je elkaar. Door gelijktijdig wooninspiratie te delen, maak je juist de interesse in wonen nog groter. 

Heeft corona een negatief effect zoals op vele branches?

Corona heeft juist een positief effect gehad op de woonbranche. We zien dat er meer wordt besteed, eigenlijk het hele jaar al.  Omdat veel Nederlanders niet op vakantie zijn geweest, of juist minder hebben uitgegeven door een binnenlandse vakantie, is er ook meer ruimte om geld uit te geven aan woongenot. Waar zich dit in de zomermaanden relatief meer richtte op tuin en buiten, keren we nu weer naar binnen. 

Oktober staat voor de deur, wat kunnen ondernemers en marketeers nu het beste doen?

Als we naar de consumer funnel kijken, dan kun je de oktober woonmaand plaatsen in de touch en tell fase. In de tell fase neem je de tijd om je merk neer te zetten. Het moment om inspiratie te delen en om verdieping te geven, verhalen te vertellen en/of video content te verspreiden.  Het delen van het verhaal achter je merk is een belangrijk onderdeel van je strategie. Uit recent onderzoek blijkt namelijk dat de consument het steeds belangrijker vindt of een merk bij diegene past of niet (+113% in vergelijking met 2018).  De vtwonen &design beurs was de ideale manier om je verhaal te delen en te laten zien waar jouw merk of product voor staat. Nu deze populaire woonbeurs voor de tweede keer niet door kan gaan, is het belangrijk om te kijken naar andere manieren om klanten te inspireren. Zorg er in ieder geval voor dat je aanwezig bent op de social mediakanalen Pinterest en Instagram. Daarnaast kun je aan de hand van branded content jouw verhaal delen en met native advertising video’s plaatsen op betrouwbare websites want zonder branding, geen performance.  Na de tell fase ga je over in de sell fase, dit volgt meestal iets later omdat consumenten zich echt eerst oriënteren. In deze fase ga je dan je actie voeren om echt naar de winkel/website te komen en de consument te verleiden om daar tot aanschaf over te gaan. Wacht dus nog even met de campagnes en laat eerst zien wie je bent.

Kortom: de 'Oktober Woonmaand' is misschien wel belangrijker dan ooit.

Laat jouw business groeien. Kijk op dpggrow.nl voor tips, trends en inspiratie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
DPG Media

Met 1200 journalisten die dagelijks werken aan kwaliteitsnieuws. Op papier in krant en magazine, via web en app via tablet en smartphone. In tekst, beeld, geluid en video.

Lees meer

Wij zijn een toonaangevende uitgever van nationale, regionale en lokale nieuwsmerken, radio en websites; AD, de Volkskrant, Trouw, Het Parool, Tubantia, De Gelderlander, BN DeStem, de Stentor, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, PZC, vele huis-aan-huiskranten, ADR Nieuwsmedia, de Ondernemer, NationaleVacaturebank.nl, Intermediair.nl, Tweakers.nl, Hardware.info, Reclamefolder.nl, Independer, Autotrack.nl, Sportnieuws.nl, MyChannels, indebuurt.nl en Qmusic. Gevestigde merken met zorg en aandacht gemaakt. Merken die je kunt vertrouwen. Ook als het gaat om bereikcijfers en views. Inzichtelijk en transparant.

Echte mensen. Echte media. Echte resultaten.

Lees minder
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in