Overslaan en naar de inhoud gaan

Dan Wieden, de reclameman achter 'Nike, just do it', overleden

De medeoprichter van Wieden+Kennedy is vrijdag op 77-jarige leeftijd heengegaan.
dan wieden
Dan Wieden
© Wieden+Kennedy (LI)
dan wieden
Dan Wieden
© Wieden+Kennedy (LI)

Dan Wieden, medeoprichter van reclamebureau Wieden+Kennedy, is niet meer. Hij overleed vrijdag 30 september in zijn huis in Portland op 77-jarige leeftijd.

related partner content for mobile comes here

Wieden richtte in 1982 samen met David Kennedy het wereldwijd bekende en onafhankelijke reclamebureau Wieden+Kennedy in Portland op. Hij bedacht misschien wel de bekendste reclameslogan ter wereld: Nike, just do it. Wieden stond tevens bekend als voorvechter van diversiteit.

Het bureau zegt in een statement: 'We zijn diepbedroefd. Maar bovenal worden we overmand door dankbaarheid en liefde. Bedankt Dan, voor het opengooien van de deuren voor talent om hun volledige potentieel waar te maken. Bedankt voor het mogelijk maken van dit mooie creatieve leven. We zullen je missen.'

Nike

Nike-oprichter Phil Knight, ook afkomstig uit Portland, zag in 1982 het talent van Wieden en Kennedy en stelde voor om hun eigen bureau te starten. Het werk van W+K voor het sportmerk heeft geleid tot wereldwijd bekende advertenties, zoals de slogan Just do it, maar ook samenwerkingen met Michael Jordan en Tiger Woods en meer recent de activistische campagne met sportman Colin Kaepernick. W+K werkt ook voor global brands als Heineken en Coca-Cola.

Wieden+Kennedy heeft acht kantoren wereldwijd. Het eerste internationale kantoor is in 1992 opgericht in Amsterdam, dat werkt voor Nike, Samsung en Ray-Ban en sinds vorig jaar B-Corp-gecertificeerd is.

Bekijk de Just do it-campagne met Kaepernick hieronder:

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in