Overslaan en naar de inhoud gaan

BvA noemt Via-advies om bureautarieven te verhogen buitenproportioneel

Via adviseert haar leden de tarieven met 10 tot 15 procent te verhogen. BvA vindt dit buitenproportioneel.
beursplein
© ANP / Hollandse Hoogte
beursplein
© ANP / Hollandse Hoogte

Branchevereniging Via adviseerde aangesloten bureaus eerder deze week hun uurtarief te indexeren voor 2023. 'Gezien de huidige inflatie is het advies een gemiddelde stijging van 10 tot 15 procent door te voeren.' BvA, die de adverteerders vertegenwoordigt, is kritisch over het advies en noemt het voorstel in een reactie 'buitenproportioneel'. 

related partner content for mobile comes here

Een sterke verhoging van de bureautarieven is volgens de organisatie onwenselijk en confronteert adverteerders met nog een extra uitdaging. 'Zeker omdat het juist in deze tijden belangrijk is dat merken blijven communiceren met hun klanten om ook op langere termijn sterker uit de strijd te komen. En hierbij is goed en kwalitatief creatief werk natuurlijk essentieel. 

In een reactie schrijft directeur Henriette van Swinderen: 'Vooropgesteld dat het overeenkomen van tarieven een zaak voor ieder bureau en adverteerder afzonderlijk is: het zijn voor alle bedrijven uitdagende tijden. Bij onze leden leidt de inflatie tot enorme kostenstijgingen. Niet alleen van huisvesting en personeel. Maar ook van kosten voor bijvoorbeeld grond- en hulpstoffen, productie en transport. De druk om deze omstandigheden het hoofd te bieden door onder andere kosten te besparen is enorm.

'We hopen daarom dat bureaus hun klanten bijstaan in deze uitdagingen en hun verhogingen écht beperkt houden tot de daadwerkelijke kostenstijgingen in hun bedrijfsvoering. Een stijging van 15 procent is daarbij buitenproportioneel gezien de inflatiecijfers van de verschillende kostendrijvers. Daarnaast vragen we onze partners bij de bureaus óók om mee te denken met adverteerders. Samen onderzoeken hoe door efficiënter en slimmer met beschikbare budgetten om te gaan tóch de beoogde resultaten bereikt kunnen worden.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Jan Rijkenberg

Wat zegt een uurtarief? Wat zegt het aantal uren voor een project? Hoe lang nog blijft de communicatiebranche denken in uurtje-factuurtje?
De communicatiewereld is de enige ter wereld die zo transparant is, dat men precies vertelt wat iets KOST OM HET TE MAKEN. En waar de klant dat mede is gaan bepalen. Dat lukt me bij mijn accountant echt niet!
Het zou moeten gaan over de WAARDE die het eindproduct of de service vertegenwoordigt.
We betalen ongeveer een euro voor een Snickers. Weet iemand wat het kost om dat te maken? Nee, want dat vertelt de producent niet. De klant vindt die euro passen bij de waarde die hij eraan hecht. Over de maakkosten wordt geen enkele vraag gesteld......

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in