Meta kondigt nieuwe mogelijkheden aan om influencers meer geld te laten verdienen op zijn platformen Instagram en Facebook.
Zo wil Meta speciale groepen op Facebook introduceren die alleen toegankelijk zijn voor betalende abonnees. De inkomsten zijn voor de influencer. In zo'n Facebookgroep kan de influencer exclusieve content als video's of een dagboek delen, speciaal bedoeld voor echte fans. Wanneer deze functie beschikbaar komt en of de functie ook (direct) in Nederland te gebruiken is, moet Meta nog bekendmaken.
Marktplaats voor merken en influencers
Een andere functie verschijnt in Instagram en wordt een aparte plek in de app en website waar merken en content creators elkaar kunnen vinden. Influencers kunnen er hun portfolio tonen aan merken. Als een merk een influencer vindt waar het mee samen wil werken, kan het een projectofferte sturen. In die offerte staan niet alleen inhoudelijke creatieve details, maar ook de voorgestelde vergoeding.
Marketeers die gebruikmaken van TikTok, zullen Meta's plan herkennen. TikTok biedt namelijk al langer zo'n marktplaats voor merken en influencers aan. Merken kunnen zo eenvoudig zoeken naar content creators die passen bij een nieuwe marketingcampagne.
Lees alle artikelen over TikTok
Meta moet nog aankondigen wanneer en in welke landen zijn marktplaats uitkomt. Het bedrijf ondervindt in toenemende mate concurrentie van TikTok, dat populair is onder (jongere) doelgroepen en gebruikerstijd afsnoept van platformen als Instagram en Meta. Ook steeds meer marketeers verschuiven hun aandacht en mediabudget van Meta-diensten naar TikTok.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!