Premium

Zo pakt JWT Amsterdam kinderprostitutie aan met een school in India

7 vragen aan uitvoerend creative director Bas Korsten (J. Walter Thompson Amsterdam)

Het Amsterdamse reclamebureau J. Walter Thompson vraagt niet alleen aandacht voor kinderprostitutie, maar doet er iets aan. Samen met de Free a Girl Movement richt het bureau een School for Justice op in India. Hier worden slachtoffers van kinderprostitutie opgeleid tot advocaten en openbaar aanklagers. Zo kunnen zij de criminelen die verantwoordelijk zijn voor hun uitbuiting vervolgen. Terwijl India de meeste minderjarige sekswerkers heeft (1,2 miljoen kinderen), is het aantal vervolgingen namelijk erg laag (slechts 55 in 2015).

De campagne is bedacht door het creatieve team van Bas Korsten. In een interview vertelt hij hoe dat ging.

Hoe reageerde Free a girl in eerste instantie op het plan om een school te openen in India?
'Verrast, maar heel erg positief. Free a Girl is een organisatie die het probleem van kinderprostitutie graag direct aanpakt. Ze schromen geen uitdaging om kinderprostitutie de wereld uit te helpen.'

Wanneer zijn jullie gestart met deze actie?
Het idee is in augustus 2015 bedacht. We zijn dus al ruim 1,5 jaar met het idee bezig.

Hoe krijg je dat voor elkaar, een school beginnen in India? Wat was het moeilijkste onderdeel?
'Je kan dit alleen maar doen met een lokale partij. Een club die de gebruiken in India kent. Free a Girl Movement is zo’n organisatie en heeft hier dan ook zelf ongelofelijk hard aan meegewerkt. We zijn tegen vele problemen aan gelopen in de loop der tijd, maar het moeilijkste was het samenstellen van de klas. Het is namelijk niet geheel zonder gevaar en niet alle meisjes waren bereid dit risico te lopen.'

Hoe hebben jullie kinderen en docenten gevonden?
'De meisjes komen via ngo’s in India (waar Free a Girl Movement mee samen werkt). Het zijn allemaal meisjes die ooit zijn bevrijd uit de kinderprostitutie en daarna in een opvanghuis zijn opgevangen. De docenten zijn van de universiteit waar we mee samenwerken. Er beginnen nu 19 meisjes aan de opleiding. Deze meisjes zijn tussen de 19 en de 26 jaar.'

Wat is de ideale uitkomst van dit project?
'Dat de straffeloosheid rond kinderprostitutie in India verdwijnt, en de daders van kinderprostitutie naar behoren worden gestraft. Er wordt nu zelfs ook al gesproken over een mogelijke tweede School for Justice in Brazilië.'

'We zullen betrokken blijven, maar het is de bedoeling dat de School for Justice uiteindelijk zelfvoorzienend zal worden en gedragen wordt door de Indiase maatschappij.'

Wat betekent deze campagne voor het team van J. Walter Thompson Amsterdam?
'Heel veel. We zijn heel trots. Deze meisjes hebben ontzettend veel doorstaan. Het is erg dankbaar om zo’n probleem onder handen te mogen nemen. Het laat maar weer eens zien dat we als bureau door anders te denken tot grote dingen in staat zijn.'

Gaan jullie met deze case naar Cannes?
'Op dit moment zijn we vol bezig met de launch van de school. Daar is de focus. We willen zoveel mogelijk aandacht genereren. Cannes is nu even niet belangrijk.'

Lees meer over de school op de .

Credits:
EXECUTIVE CREATIVE DIRECTOR: Bas Korsten, Marcel Hartog
CREATIVE DIRECTOR: Friso Ludenhoff (concept), Maarten Vrouwes (concept)
CREATIVE ART: Maarten Vrouwes, Guney Soykan
CREATIVE COPY: Friso Ludenhoff
BUSINESS DIRECTOR: Erik-Jan Koense
PR DIRECTOR: Jessica Hartley
CONNECTION STRATEGIST: Angelique Schreuders
STRATEGIST: Lex Noteboom
JUNIOR STRATEGIST: Lisse Mastenbroek
ACTIVATION DIRECTOR: Vera Korsten
SENIOR CONCEPT PRODUCER: Catherine van Acker
CONCEPT PRODUCER: Linda Jansen
PRODUCER: Sanne Kragten
SCREEN PRODUCER: Lotte de Rooij
PRODUCER DIGITAL: Reinier Slothouber
PRODUCER DIGITAL: Sandra Balke
VISUAL DESIGNER: Robert Harrison, Ronald Mica
PRODUCTION COMPANY: New Amsterdam Film Company
WEBSITE PRODUCTION This Page Amsterdam
PRODUCTION COMPANY: New Amsterdam Film Company (Juliette Stevens)
EDITOR: MRTN editing (Timo Vonk)
SOUND: Studio Alfred Klaassen
MUSIC: MassiveMusic
GRADING EN ONLINE: Captcha!

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie