Youtube ligt al enige tijd onder vuur. Hoewel het videoplatform qua aantal hits de onbetwiste koning is, ontstaat er steeds meer kritiek op het gebrek aan verdienmodel achter het videoplatform. Uit een recent onderzoek van Nielsen bleek ook nog eens dat de gemiddelde kijktijd op youtube 100 seconden is, de lijstaanvoerder Netflix tikte ruim twee keer zoveel aan. Reden temeer voor Youtube om met een concept te komen wat niet alleen op de pc, maar ook in de huiskamer beschikbaar is, Youtube XL.
Youtube XL is eigenlijk niets anders dan een uitgeklede versie van Youtube die geschikt gemaakt is voor televisie. De interface is wezenlijk anders, alles oogt groter en schaalt mee naar de breedte van je scherm. Een mooie feature, maar ik vind het er toch wat lomp uitzien, zoals vele themakanalen op digitale tv datzelfde beeld nog laten zien.
Feitelijk brengt Youtube XL qua functionaliteit en techniek niet heel veel nieuws, het lijkt eerder een stap terug. Toch zie ik toekomst voor oplossingen als deze. Als mijn aanbieder van digitale televisie het vandaag zou aanbieden, zou ik het gelijk gaan gebruiken. Ik zie voor contentcreators ook wel grote mogelijkheden. Bij festivals zoals Pinkpop afgelopen weekend, gooi je op een dergelijke manier toch heel makkelijk en goedkoop een themakanaal online.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!