Al valt er natuurlijk te discussiëren over de definitie van innovatie en wat daarbij belangrijk is, er zijn nu eenmaal bedrijven die het beter afgaat dan anderen. Deze week publiceerden Business Week en The Boston Consultancy Group een overzicht van 's werelds meest innovatieve bedrijven. Hierbij wordt niet alleen gekeken naar technische innovaties, maar evengoed naar bedrijven die succes hebben met inventieve business modellen of opvallend effectieve branding.
Dit is het tweede jaar dat de lijst werd samengesteld. Het is ook de tweede keer dat Apple, uiteraard gebaseerd op het succes van de iPod, tot nummer 1 is verkozen. Google is een logische nummer 2 en 3M is verkozen tot (what's in a name?) nummer 3. Opvallend in het rijtje: Samsung en Sony staan zij-aan-zij op plaatsen 12 en 13, terwijl Philips het moet doen met 'slechts' een 67ste plaats.
Nu doen dit soort top-100 lijstjes mij niet zoveel. Veel interessanter zijn vaak de quotes en anecdotes waarmee de verkiezingen op de ranglijst worden onderbouwd. Wat doen de 'groten der aarde' om innovatief te zijn en te blijven?
Een paar voorbeelden:
- Wanneer BMW de ontwikkeling van een nieuw model start, worden er 200 tot 300 medewerkers van over de hele wereld naar het BMW Research and Innovation Center gehaald. Gedurende een periode van soms wel 3 jaar werken zij daar samen aan een nieuw product. Door persoonlijke contacten te intensiveren wordt innovatie gestimuleerd en worden conflicten in een later stadium van de ontwikkeling voorkomen.
- Medewerkers van Nokia worden lid van de 'Club 10', wanneer zij 10 of meer patenten op hun naam hebben. In een jaarlijkse bijeenkomst worden de nieuwe leden door de CEO feestelijk verwelkomt tot het beperkte gezelschap. Welke voordelen het lidmaatschap verder biedt wordt niet vermeld.
- Starbucks neemt verschillende disciplinaire teams mee op reis, om ideeën en inspiratie op te doen. De culturele verschillen die worden waargenomen moeten zodoende leiden tot een betere lokale marktbewerking en nieuwe productinnovaties.
- Ieder jaar selecteert IT-bedrijf InfoSys 9 medewerkers jonger dan 30 jaar, om deel te nemen aan de senior management vergaderingen. Deze jonge honden moeten zodoende de organisatorische en technologische vernieuwing bewaken.
- Procter & Gamble heeft de afgelopen jaren haar product development voor een deel 'buiten de deur gezet'. Met haar open source 'connect en develop' strategie moet meer dan 50% van de innovaties van buiten de eigen laboratoria komen. De eindgebruikers worden gevraagd met ideeën te komen, want zij zijn immers de echter specialisten.
Dit laatste voorbeeld onderstreept opnieuw de trend van user innovation, ook in Nederland steeds vaker toegepast. Gedreven door de theoriën uit het boek 'Democratizing Innovation' van Eric von Hippel worden klanten steeds vaker betrokken bij productontwikkeling. 3M zou met deze strategie de afgelopen vijf jaar 146 miljoen dollar omzet extra verdiend hebben, zo beweert het adviesbureau Lead User Concepts dat mede door von Hippel is opgericht. In Nederland is Philips één van de voorlopers op dit gebied. Het bedrijf probeert middels de website leadusers.nl tot nieuwe consument-gedreven innovaties te komen. Twee onderzoeken zijn inmiddels afgerond, dat er meer gaan komen is aannemelijk. Mogelijk dat het bedrijf hierdoor volgend jaar een flinke stap op de innovatieranglijst kan maken.
Bron: Business Week
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!