In het kader van Wereld Psoriasis Dag vragen patiënten, dermatologen en patiëntenverenigingen - verenigd onder de naam 'Psoriasis-team (P-team)' - aandacht voor de impact van de huidziekte op het leven van patiënten.
De campagne wordt gedragen door een Virtual Reality-film, waarmee het Psoriasis-team mensen wil laten ervaren hoe het is om een ernstige huidziekte te hebben, inclusief de reacties en afkeuringen van de directe omgeving.
De virtual experience werd ontwikkeld door het Amsterdamse productiebedrijf VR Gorilla.
Als onderdeel van de campagne worden voorbijgangers op straat geconfronteerd met de Virtual Reality-film, waarbij mensen met de VR-bril letterlijk door de ogen van de patiënt kunnen kijken. In de film wordt de kijker direct geconfronteerd met enkele afkeurende blikken en opmerkingen uit de sociale omgeving.
'Naast de vaak zichtbare, fysieke uitingen en lichamelijke klachten zoals jeuk en pijn, kampen veel patiënten ook met psychische klachten', stelt dermatoloog Menno Gaastra, woordvoerder van de Nederlandse Vereniging voor Dermatologie (NVDV). 'Mede daardoor kan de ziekte ook gevolgen hebben voor prestaties op school, werk en carrière, relaties en seksualiteit. We willen door het creëren van meer bewustzijn onder de bevolking meer begrip, acceptatie en aandacht voor mensen met psoriasis.'
Met de VR-film wordt een tweede video gelanceerd, waarin wordt getoond hoe mensen het ervaren om op deze manier in de schoenen van een psoriasispatiënt te staan.
Wereld Psoriasis Dag wordt jaarlijks georganiseerd om aandacht en erkenning te vragen voor de gevolgen van de huidziekte voor meer dan 125 miljoen mensen wereldwijd. Nederland ongeveer 350.000 mensen met psoriasis.
Credits
Het PR Bureau, De Reputatiegroep en Het Amsterdams Filmbedrijf
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!