In de klassieke media is sprake van een continue daling van reclame-awareness en -waardering. Het gevoel niet zelf mee te beslissen over wat wordt waargenomen, is daar deels oorzaak van. Het eerste grote voordeel van het vermarkten van een merk via een website is de vrijwilligheid van een bezoek. Daaraan ligt interesse of nieuwsgierigheid ten grondslag, en daarmee is een vruchtbare bodem onder een intensieve interactie gelegd, vindt Bernhard Wirtz van het Hamburgse onderzoeksinstituut MediaTransfer AG. Voorwaarde is wel dat de basisprincipes van succesvol merkbeheer -identificatie en differentiëring- conform andere merkuitingen zijn. Het tweede grote voordeel van merkbeheer via internet is het grotere zelfvertrouwen van de bezoeker. Dat maakt de totstandkoming van een dialoog eenvoudiger.
Uit onderzoek van MediaTransfer naar zes merken met een prominente aanwezigheid op het Net blijkt vooral de score op sympathie toe te nemen. Verder zijn er weinig effecten waarneembaar. Ook het veelvuldig noemen van internetactiviteiten in klassieke media heeft weinig zin; bedrijven moeten op zoek naar creatieve synergie-effecten, waarbij internetactiteiten specifiek voor dialooggebonden communicatie wordt gereserveerd. Vanwege de zeer beperkte steekproef en de reeds bestaande grote bekendheid van de onderzochte merken, mag aan de conclusies van dit onderzoek geen algemene geldigheid worden verbonden. planung & analyse, 1/2000
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!