Dat merken als Coca-Cola en McDonald´s het lastig hebben de laatste jaren en aan het stoeien zijn is geen publiek geheim en logisch gezien de toenemende vraag naar lekker, puur en eerlijk voedsel. Toch hebben zij een geweldige positie gecreëerd voor zichzelf in deze wereld.
Het rood wit van Coca-Cola
Coca-Cola maakte veel indruk op mij tijdens mijn studietijd (zo´n 13 jaar geleden) toen zij tijdens een presentatie vertelden dat hun grootste concurrent eigenlijk water was. Mede door de slechte naam van koolzuurhoudende drank. Hun inzicht ervoer ik als indrukwekkend.
Het lijkt er alleen op dat ze met dit wonderbaarlijke inzicht van toen, vandaag de dag nog steeds worstelen. Dus zijn ze gekomen met een groener product "Life". Maar gaat dit "zelfde" product (in de rij met Light en Zero) de dalende vraag tegenhouden of het imago van "ongezond" verbeteren? Ik zet daar mijn grote vraagtekens bij. Het enige Coca-Colaproduct wat ze in mijn ogen met "Life" hadden moeten lanceren zou een water variant zijn geweest.
Overigens kom ik net uit Tanzania. En is het interessant om te zien hoe groot het merk aanzien van Coca-Cola is in een derde wereld land. Geen merk wat zo prominent aanwezig is. Coca-Cola is status, die retailers graag toonbaar maken op hun winkel, gratis. Dat uit zich vooral in de kleuren, rood en wit, deze zijn van Coca-Cola.
De GYM van McDonald´s
Ook McDonald´s probeert van alles om die stijgende lijn weer te pakken te krijgen en gezonder voor de dag te komen. Zo hebben ze in Australië een nieuw concept, The Corner, geopend. Maar ze waren natuurlijk al langere tijd bezig met "gezondere" producten op te nemen in het assortiment.
Ze willen zelfs zo gezond overkomen dat ze in een filiaal in Alkmaar (de enige waar ik was, omdat het me van buitenaf opviel) de letters "GYM" groot hebben geprojecteerd om de ballenbak van de kinderen mee aan te duiden.
Wat mij verder altijd opvalt bij McDonald´s is dat ze goedkoop ogen, maar dat ik elke keer bij de kassa een fors hoger bedrag moet afrekenen dan verwacht. Vergelijk dit met bijvoorbeeld een Burger Bar in Amsterdam.
Goed vlees, verse producten en lijkt duurder dan McDonald´s, maar aan het eind van de rit kan je voor bijna dezelfde prijs terecht als bij de "Mac", maar dan heb je na het eten niet het Supersize Me gevoel. Burger tentjes vliegen momenteel sowieso als paddestoelen uit de grond in Amsterdam. Maar dan met de combinatie lekker, puur en eerlijk.
Mensen zijn dus bereid "ongezond" te eten, maar ze willen dan wel waar voor hun geld en echte producten op hun broodje. Waarom zou je als "grondlegger" van de burger dan deze richting onder een andere naam (The Corner) willen inzetten of mensen willen voorschotelen dat je wel gezond bent?
Van Fast Food naar Fast Message
En dat beeld werd bevestigd met hun laatste uiting. Ik werd deze week namelijk positief verrast door de JC Decaux uitingen van McDonalds. Dit geeft aan welke bevoorrechte positie een McDonald´s heeft. Geen tekst, geen moeilijke doordenkers, maar gewoon een simpel getekend plaatje van de producten waar ze om bekend staan! Ijzersterk. Een plaatje met een burger erop doet je gelijk aan McDonalds denken.
McDonald´s is de enige foodketen die alleen maar een plaatje van een algemeen product hoeft te communiceren, zonder tekst, terwijl iedereen weet wie de adverteerder is. Dit is reclame, zoals reclame bedoeld is.
Beide voorbeelden geven in ieder geval aan hoe sterk deze merken nog zijn ondanks de tegenvallende resultaten. Maar welke kant gaat het op als ook zij met producten komen die uitleg nodig hebben?
Fast Message Ford
Dat het overigens niet voor iedereen makkelijk is om met een paar woorden je boodschap over te brengen bleek ook uit de reclame van Ford die roulerend voorbij kwam met de reclame van McDonald´s.
Hun grootste USP is namelijk de "Dynamische LED verlichting". Een klein marktonderzoek om me heen, deed me bevestigen wat ik al verwachtte. Niemand kon exact beschrijven wat Dynamisch LED verlichting was, laat staan dat het een reden is om juist voor die auto te kiezen. Ik ben in ieder geval benieuwd hoeveel mensen dit over de drempel heeft getrokken.
Gideon Tailleur - Retail Marketingspecialist met sterke focus op omnichannel, oprichter G-Tail.com. Volg me op Twitter: @gideontailleur
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!