Met als resultaat een pdf van 17 pagina's over wat de handtas voor de vrouw betekent, wat erin zit, hoe de tas eruit ziet, hoe de vrouw zichzef aan de hand van haar handtas ziet en, wat de marketingmogelijkheden van zo'n tas zijn.
Een tas met ingebouwde pepperspray bijvoorbeeld.
150 tassen in 17 steden (Shanghai, San Francisco, Parijs, New Delhi, Rome, Mexico City,
Auckland, Moskou, Istanbul, Hamburg, Rio de Janeiro, Londen, Singapore, Kaapstad, Stockholm, New York en Amsterdam) in 16 landen zijn bekeken en de inhoud genanalyseerd. Diverse onderzoeksbureaus hebben er aan meegewerkt.
Het onderzoek, BagStories, geheten is geïnitieerd en aangestuurd door WeJane in Amsterdam.
Vrouwen van nu zijn de machtigste consumenten ooit, zo schrijven de onderzoekers. Ze zijn verantwooordelijk voor 80 procent van de aankopen. 'Marketeers bewandelen allerlei wegen om dichter op de huid van vrouwen te kruipen. De handtas was tot op heden een vergeten domein, terwijl de handtas een van de meest vrouwelijke accessoires is, die een schat aan informatie herbergt.'
Enkele onderzoeksresultaten:
De ondervraagde vrouwen in het onderzoek hadden gemiddeld twee tot zes tassen. De Italianen vormen hier de uitzondering op met tussen de 20 en 60 tassen.
Er zijn tas-monogamisten (vrouwen die een tas hebben) en tas-polygamisten ('voor elke jurk een andere tas')
Emotionele veiligheid
Handtassen helpen vrouwen de verschillende rollen die ze in hun leven spelen te vervullen
De onderzoekers geven aan dat de tas 'emotionele veiligheid' biedt en de teddybeer vervangt als een meisje ouder wordt. De tas helpt het schoolmeisje haar weg in de nieuwe sociale omgeving te vinden.
Een nadere bevinding van de onderzoekers is dat de vrouwelijke handtas een metaforische smeltkroes is voor het leven van de vrouw. De tas zorgt voor controle (er zit van alles in wat een vrouw mogelijk nodig heeft), de tas als 'comfort zone' (de tas maakt gelukkig), de tas als uithangbord ('impression manager') en de tas als middel om de persoonlijke identiteit te creëren.
Hoewel de inhoud van de handtas als zeer persoonlijk wordt gezien, lieten de respondenten toch graag de inhoud van de tas aan de onderzoekers zien. Het opvallendste resultaat was dat er weinig bijzondere dingen inzaten. Wel een keer een hondje of een keukenmes, maar dat waren uitzonderingen. Zo zaten er geen pistolen, dildo's of drugs in. Maar wel lippenstift, sleutels, telefoon, medicijnen, snoep, haarbandjes, parfum, speelgoed, usb-sticks en vele andere zaken in. Verbazingwekkend is wel dat er heel, heel veel inzit.
Tasmanagement
De tassen zijn over het algemeen een rommeltje, tasmanagement is volgens de onderzoekers blijkbaar een zware taak.
Algemene trend is dat de tassen steeds groter worden, en ook steeds zwaarder. De tas weegt nu gemiddeld 2,3 kilo, verwacht wordt-ie op termijn zo'n 3,1 kilo zal gaan wegen. De gemiddelde waarde van de tas en inhoud is ongeveer 733 euro.
Krachtig gereedschap
Conclusie van de onderzoekers: de handtas kan een krachtig gereedschap zijn om dichtbij de vrouwelijke consument te komen.
De (inhoud van de) tas kan voor de marketeers niet alleen waardevolle inzichten genereren, maar het laat ook zien dat de producten lichter moeten worden omdat de tas te zwaar wordt.
Tip van de onderzoekers: kom met technologie die de vrouwen vertrouwen zodat ze geen papieren agenda's meer met zich mee hoeven te dragen. Help vrouwen het zoeken in te tas naar spullen te vergemakkelijken. Maak bijvoorbeeld spullen die oplichten als je er tegen spreekt.
Zorg ervoor dat de producten en de tas anti-diefstal is, kom met slimme technologie-tassen: met opladers voor telefoon en mp3-speler en een ingebouwde pepperspray. Of tassen die al dan niet door stemmingsverandering van kleur kunnen veranderen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!