Waarom publishers de beste influencers zijn voor je merk

'Wij zoeken een samenwerking op die goed past en daarmee creëren we bereik in de exact juiste doelgroep'.

Branded content in social media advertising krijgt waarde als je publishers inzet als influencers. Het leidt tot betere campagneresultaten bij exact de gewenste doelgroep.

Prettysocial media plaatst branded content voor merken en bedrijven uit naam van invloedrijke publishers op Meta-platforms Facebook en Instagram. Het verbindt merken en publishers met dezelfde kernwaarden. Zo krijg je social media advertising met autoriteit van de publisher en statuur van de redactie van deze publisher.

Prettysocial media verzorgt al tien jaar deze vorm van social media advertising en werkt met honderden publishers samen. ‘Dat is ontstaan omdat bleek dat social media toch vaak een ondergeschoven kindje is bij publishers’, zegt Arno Flapper, manager brand partnerships bij prettysocial media Nederland. ‘Wij helpen om de social platforms nog interessanter te maken met branded content die goed past bij het merk.’ Mooie bijkomstigheid is dat hier ook een mooie vergoeding aan vast zit'.

‘Het is zo simpel en doeltreffend dat het in elk socialmediaplan van adverteerders hoort’, stelt Flapper. ‘Neem Karwei dat zijn nieuwe buitenassortiment aanbiedt. Dan werkt het heel goed om de connectie te zoeken met de social media van magazinetitels als Seasons, Home & Garden of Buitenleven. Of BMW dat geregeld haar nieuwe modellen via campagnes van prettysocial media communiceert. Titels als Hart voor auto’s, Autoblog en EW (Elsevier Weekblad) helpen hierbij om een nieuwe doelgroep aan te spreken en de kosten per lead naar beneden te krijgen.

Er gebeurt daadwerkelijk iets na de klik

Deze samenwerkingen blijken groot effect te hebben. ‘We merken dat de cpc (cost per click) beter wordt, maar nog belangrijker: bezoekers gaan daadwerkelijk iets doen. Ze gaan zich oriënteren of kopen. Na de klik gebeurt er dus echt iets. De publisher als influencer geeft meerwaarde.’ Hoe beter de connectie is, hoe beter de resultaten zijn. ‘Als de connectie tussen een merk en een publisher dusdanig goed is dan verbeteren de resultaten direct.’ Ofwel: hoe meer niche, hoe groter het effect.

Meer waarde dan een influencer

Waarom werkt dit anders dan als een merk een social media influencer inzet? ‘Omdat deze influencer vaak iets breder is in de content en in waar zij of hij voor staat’, legt Flapper uit. ‘Vaak gaat het daarbij meer om de creatie. Een influencer gebruikt een bepaald product of bepaalde dienst en laat de voordelen hiervan zien. Als je met een influencer in zee gaat, wordt er vaak iets waardevols gecreëerd. Die creatie kost veel geld. Vervolgens wordt dat organisch gepost en daar zit een limiet aan in  bereik.’

Prettysocial media zet juist een paid social media campagne op waar je zoveel budget achter kunt zetten als je wilt. ‘Wij zoeken een samenwerking op die goed past en daarmee creëren we bereik in de exact juiste doelgroep. Dat kan heel goed via Meta-data.’

Aankoop en gedragsverandering

Flapper geeft nog een voorbeeld. Holland Casino had de doelstelling om nieuwe bezoekers naar de filialen te krijgen. Ze hadden hierbij een mooie propositie met gratis entree plus drankje. ‘Vanuit de eigen naam zat er op een bepaald moment een limiet op het bereik en ze vroegen ons om publishers die daarbij konden helpen. Wij hebben zeven publishers gedefinieerd die veel in vrijetijdsbesteding zitten, zoals film, content en sport. Door hen in te schakelen, werd een heel nieuwe doelgroep aangeboord en de kosten per nieuwe bezoeker daalden hierdoor.’

Voorin de marketingfunnel kijk je als adverteerder naar een impressie of klik, maar dat is niet het uiteindelijke doel. Je wilt een aankoop of gedragsverandering. ‘Aan het einde van de funnel zit echt waarde met de juiste doelgroep. De return on advertising spend gaat omhoog omdat je de relevantie opzoekt.’


 

Vertrouwen

Belangrijk aspect aan de samenwerking met publishers is vertrouwen. ‘Je hebt toegang nodig tot hun Meta-platforms en dat vertrouwen zullen wij nooit schaden. Daarom vinden wij het belangrijk om bij elk detail van een campagne steeds goed te overleggen met de publisher.’ Het is niet de bedoeling dat prettysocial media de volledige socialmediastrategie van adverteerders overneemt. ‘In tegendeel. Wij adviseren een publisher om uit eigen naam paid social media advertising te blijven doen. Wij zeggen: voeg daar minimaal 20 tot 30 procent prettysocial media aan toe. Zo verbreed je je doelgroep en verhoog je het effect.’ 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →