De verschillende presentaties gaven een indruk van de huidige ontwikkelingen in de e-marketing en e-business industrie. Er was een zeer divers programma, waarbij het soms wel onduidelijk bleef wat de link was tussen de verschillende presentaties. Naast de grote keynote spekers die op het programma stonden konden ook kleinere workshop sessie bijgewoond worden. Deze kleine sessies vonden soms ook buiten plaats in oude Amerikaanse schoolbussen, die voor een aparte sfeer zorgden.
Douglas Rushkoff: Program or be Programmed
De eerste keynote presentatie was van 'media theorist' Douglas Rushkoff. Hij had het over het digitale tijdperk waarin wij leven en kwam met de stelling: “If you dont know how to program, you are the programmed”. Zolang je de programmeurs en de mensen die de programmeurs betalen vertrouwt, is dat ok.
Als je niet echt snapt hoe internet werkt dan ben je geen gebruiker, maar dan wordt je gebruikt. Wat is bijvoorbeeld de functie van Facebook? Gebruikers zullen antwoorden: “Om vrienden te maken”, terwijl voor Facebook de functie vooral het monotizen van vriendschappen voor marketeers is.
Rushkoff illustreert dat pas als we zien hoe de wereld geprogrammeerd is we ook de bedoelingen beginnen te zien.
In zijn boek #039;Program or be programmed'">'Program or be programmed' komt hij met 10 geboden voor het digitale tijdperk.
• Time: Do not be always on (vroeger was internet nog asynchroom)
• Distance: Live in person
• Choice: You may always choose non of the above
• Choice it not freedom (er zijn alleen meer keuzes bijgekomen)
• Complexity: You are never completely right. (een wiki lezen betekent nog niet dat je alles weet)
• Scale: One Size does not fit all
• Identity: Be yourself (wees niet anoniem als dit niet nodig is)
• Social: Don't sell your friends.
• Fact: Tell the truth
• Openness: share, don't steal (ga niet over op het stelen van de dingen die mensen niet willen delen)
• Purpose: Program or be programmed
Philips Service Design
Er was op eDay een apart podium gewijd aan presentaties rondom service design. Wereldwijd is een trend van producten richting services te zien. Zo is er het voorbeeld van TomTom waar sinds het product 'in gevaar is gekomen', de business steeds meer richting het aanbieden van services verschuift. Ook additionele services van Nike maken het merk sterker door een constantere relatie aan te gaan met haar consumenten. En Apple heeft uiteindelijk met de creatie van het iTunes platform een ecologie gecreëerd die competitie isoleert. Daarnaast verwachten consumenten ook steeds meer dat producten connected zijn en tevens te 'upgraden'.
Philips focust zich tegenwoordig op drie sectoren: healthcare, consumer lifestyle en lighting. Deze markten behoeven servicedenken, denk aan de langere levensduur van nieuwe lampen waardoor er minder verkocht zullen worden. Ook wil Philips nieuwe diensten aanbieden op tv's en home healthcare services verbeteren. Dit is een uitdaging voor een productbedrijf en ook voor de traditionele designafdeling van Philips.
Volgens Philips kan service design bijdragen aan het succes van Philips door te helpen om meer meer customer-centric proposities te creëren en te focussen op wat mensen willen. Ook kunnen hiermee nieuwe businessmodellen geïntroduceerd worden, waar op dit moment het bedrijf nog alleen op product sales draait. Minder dan 15 procent van de inkomsten bij Philips komt op dit moment van services. In de toekomst wil men hierin groeien en van een technologiebedrijf richting een 'experience company' gaan, waarbij de focus ligt op de gehele productervaring.
De eerste diensten ontwikkeld door de service designafdeling van Philips komen over een half jaar in applicatievorm op de markt in de VS.
Mobypicture: Service Design in het ontwikkelingsproces
Ook de Nederlandse startup Mobypicture gaf een presentatie over hoe zij service design op een interessante bottom-up manier toepassen bij hun ontwikkelingsproces. Hierin is het de gebruiker die aangeeft wat de volgende stap is in de evolutie van het Mobypicture platform. Het luisteren naar de gebruiker geeft indicaties voor prioriteiten binnen de bestaande strategie en visie.
Mobypicture beantwoordt veelal vragen op Twitter vanuit persoonlijk account om een band te scheppen met de gebruiker. Zij maken gebruik van online software Zendesk en Uservoice waarin de populairste ideeën van gebruikers komen bovendrijven en worden meegenomen als prioriteiten in de ontwikkeling van het platform.
Dit artikel is geschreven door Antonio Thonis
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!