Ik zie het aan mijn eigen dochter. Voor alles waar ze een handleiding voor nodig heeft kijkt ze eerst op YouTube. Smart!
Dat was ook het idee achter de campagne voor het Britse Refuge gemaakt door Bartle Bogle Hegarty (BBH). Refuge strijd tegen elke vorm van huiselijk geweld.
In de hoofdrol Lauren Luke, autodidact en make-up artiest die de afgelopen jaren al zo'n 140 miljoen views heeft behaald op YouTube.
Lauren's relatie met haar publiek staat voorop. Dat verklaart haar populariteit.
BBH: "Lauren’s relationship with her audience is paramount; every content decision and direction she makes is with her subscribers in mind. Her enthusiasm for the cause and participation in shocking her fans is, in short, the kind of unstinting bravery needed to tackle domestic violence as a subject.”
BBH heeft het op de eigen blog over een Trojaans paard. Dat klinkt niet vriendelijk maar het beschrijft precies hoe het inzetten van in dit geval een YouTube held werkt.
In de tweede campagne waar dezelfde strategie wordt gebruikt speelt de Hollandse Nikkie de hoofdrol. Ook zij schijnt een beroemdheid te zijn op YouTube. En ook hier is de term Trojaans paard van toepassing.
Het doel ligt iets minder voor de hand. Het is een campagne van Volkswagen.
Een campagne over auto's en make-up? Bekijk hem hierboven.
Uit het persbericht: "The objective is to reach as many young women as possible all over the world. In order to do so, DDB Berlin picked up the latest viral trend among young women: haul videos. These videos are often put on the web by girls, who buy cosmetics and give makeup tutorials on how to use the respective products. Together with the famous haul girl Nikkie, who has over 150,000 subscribers, DDB Berlin created the tutorial “a crash course to shine” carrying the message in a way that is designed for impact."
Bureau: DDB Tribal Berlin
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!