De lijst is gebaseerd is op zowel de publieke perceptie van duurzame merken als de daadwerkelijke groene prestaties van die merken, zoals door Deloitte gemeten voor dit onderzoek. Nissan (nr.21), H&M (nr.46) en UBS (nr.50) zijn dit jaar nieuw op de lijst, met H&M als enige modeketen binnen de top 50.
Net als vorig jaar staan twee Nederlandse merken op de Best Global Green Brands ranglijst; Philips (nr.31) en Shell (nr.34). ‘Hoewel geen grote verschuivingen qua positie op de ranglijst voor deze merken, zien we wel een ander opmerkelijk verschil ten aanzien van vorig jaar. In tegenstelling tot de ranglijst van 2011 zien we nu dat Shell door mensen als duurzamer wordt gezien dan de werkelijke groene prestaties van het bedrijf. Hier bestaat een licht risico voor het merk, licht Patrick Stal, Managing Director van Interbrand Amsterdam, toe. ‘Daarmee is Shell een interessant geval. De perceptie van oliebedrijven in het algemeen is hoger dan vorig jaar. Dat komt deels doordat er geen recente grote schandalen zijn geweest. Overigens presteert Shell beter dan vorig jaar. Maar Shell moet het niet te goed willen doen, dan krijg je het effect van green washing.’
De lijst wordt dit jaar gedomineerd door automerken, met Toyota opnieuw als aanvoerder van de lijst. Niet geheel verrassend, gezien duurzaamheid nog steeds een van de kernprioriteiten is van het merk. Met de Toyota Prius bemachtigde het merk hun duurzame perceptie. Hieraan is recentelijk een heel scala aan duurzame auto’s toegevoegd, waaronder het eerste Toyota plug-in model. ‘Toyota heeft met de Prius een nieuwe standaard gezet voor de industrie’, zegt Stal. ‘Daarbij komt dat de perceptie hoog ligt. De consument is kostenbewuster door de crisis. Het aanschaffen van een duurzame auto is direct voelbaar in de portemonnee.’ Honda, Volkswagen en BMW staan ook in de top tien. ‘BMW heeft een hele lijn met efficiëntere modellen. De BMW-I zorgt zelfs voor een regelrechte revolutie. Het merk gaat volgend jaar ongetwijfeld nog hoger eindigen.’ Nieuw op nummer 22 is Nissan. ‘Met de Nissan Leaf heeft het merk een statement gemaakt. Het merk was tot dusver onopvallend, maar met deze elektrische auto heeft het een aantal goede innovaties in handen.’
De Best Global Green ranglijst 2012 is gebaseerd op de sterkste merken uit de Interbrand Best Global Brands ranglijst van 2011. De belangrijkste conclusie uit deze ranglijst is volgens Stal dat de crisis met name op het gebied van automotive voor meer duurzaamheid heeft gezorgd, met interessante kostenproposities. Tweede conclusie: ‘Voor veel merken valt er nog een hoop te winnen. Merken als Hewlett-Packard, Panasonic, Cisco, Siemens en L’Oréal presteren beter dan waar ze credit voor krijgen. Waarom laat een merk als L’Oréal niet duidelijker zien wat het voor elkaar heeft gekregen op het gebied van duurzaamheid? Dat is de uitdaging voor de komende jaren.
Hier de top tien:
1 Toyota-02.56
2 Johnson & Johnson03.89
3 Honda-00.38
4 Volkswagen04.20
5 Hewlett-Packard11.72
6 Panasonic16.66
7 Dell08.12
8 Siemens16.95
9 Danone-02.58
10 BMW04.67
Het volledige Best Global Green Brands-rapport van Interbrand, inclusief sectoranalyses, trendanalyses en toelichting op de onderzoeksmethodiek, is beschikbaar op www.bestglobalgreenbrands.com.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!