Overslaan en naar de inhoud gaan

Te mooi om niet waar te zijn

De overeenkomst tussen Nieuwjaarsnacht, KLM en Syrië
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Komt het omdat het nieuwe seizoen van flink op stoom is? Het motto ‘Niets is wat het lijkt’ is namelijk behoorlijk actueel gebleken de afgelopen weken.  2014 werd afgetrapt met het – al oude – fotogeintje van ‘Europa net na 00:00’. Dat het hartstikke bewolkt was en bovendien nog regende ook, waren velen alweer vergeten de eerste dagen van het nieuwe jaar. De satellietfoto van een onberispelijk zichtbaar Europa met lichtjes werd gul gedeeld.

related partner content for mobile comes here

In de tweede week van januari was er veel aandacht voor KLM-webcare, dat op soepele wijze een vraag in ‘straattaal’via Facebook met eenzelfde toon . In de loop van de dag kwam op gang of het allemaal wel zo spontaan was als het in eerste instantie leek. Maar in een blog dat vrijdag 17 januari werd gepubliceerd, ontkende KLM dit. Althans, Marie Louise Vieira  dat het geen vooropgezet plan was.

En toen eindigde de derde week van januari met een veelgedeelde foto van een jongetje in Syrië dat tussen de graven van zijn ouders lag te slapen. Mis. De foto bleek in scène gezet. Niet eens vanuit Syrië en niet eens met Syrië als onderwerp, maar als onderdeel van een project van fotograaf Abdul Aziz al Otaibi, aldus Harald Doornbos in een . Vervolgens gingen ánderen met de foto aan de haal, eerst vanuit jihadistische kant. Waarna het ook vanuit mensenrechten-perspectief een snaar raakte bij mensen.  Het leidde tot een bekende fase: borstgeklop door sommigen die de hoax ‘doorhadden’ en ongemakkelijke reacties van mensen die ‘er waren ingetrapt’.

De rode draad van deze drie voorbeelden is dat ze laten zien dat we sommige zaken te &;mooi&; vinden om níet waar te zijn. We zien iets voorbijkomen en het past in ons beeld: van een overrompelend begin van 2014, van een bedrijf dat écht weet hoe je webcare moet bedrijven, van een oorlog die maar doorgaat ondanks al het leed dat het veroorzaakt. En omdat het zo goed aansluit, willen we dat gevoel delen met mensen: &;Zie je wel!&; Begrijpelijk. Maar ook verontrustend. Want het laat zien hoe bevattelijk we zijn voor beïnvloeding.

Naar aanleiding van het laatste voorbeeld kwam in de reacties na de ‘ontmaskering’ van de hoax ook naar voren dat het goed was voor ‘de discussie’. Ik vraag me dat eerlijk gezegd af. Aannemelijker lijkt het me dat voor- en tegenstanders alleen maar meer volharden in hun standpunt. En daarmee komen we uiteindelijk ook op iets verontrustends bij hoaxes: er zullen altijd mensen zijn die blijven geloven in het sprookje van de hoax. Zelfs nadat ze zijn geconfronteerd met de waarheid achter de hoax. Bij een Nieuwsjaarsnachtfoto is dat niet zo erg. Maar het kan maar zo zijn dat het wat minder onschuldig wordt dan vuurwerk op een heldere nacht.

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in