Online recensies, ze zijn een zegen en een vloek. Soms makkelijk te manipuleren, of te vervalsen. Of je kunt chanteren.
Een optie bij een negatieve online recensie: mensen straffen. Maar of dat werkt…
In New York in ieder geval niet.
Wat is er aan de hand?
Er is een guest house in het New Yorkse Hudson, de Union Street Guest House, met een wel heel streng beleid ten aanzien van reviews.
Op hun site was te lezen:
'Ondanks dat veel bruidsparen gek zijn op Hudson en onze Inn, kan het heel goed zijn dat jullie vrienden en familie dat niet zijn.
'Als jullie de inn voor een trouwerij hebben geboekt, of een ander event, en een borg hebben overgemaakt, dan zal er voor elke negatieve recensie die online verschijnt, 500 euro van de terug te betalen borg worden afgetrokken. (Maar dat zal niet gebeuren als de recensie weer offline wordt gehaald).’
Kort na verschijning van een artikel in de New York Post over deze ‘boete’ van het guest house, ontplofte reviewsite Yelp met - jawel - negatieve recensies over de Inn.
Het guest house, geschrokken natuurlijk, nam vervolgens de telefoon niet meer op en haalde de boetewaarschuwing snel van hun site.
Op hun Facebookpagina postte de eigenaren een reactie dat hun waarschuwing op de site ‘tongue in cheek’ was, vanwege een trouwerij van een paar jaar geleden. ‘Het had er al lang geleden afgehaald moeten worden, maar dat is niet gebeurd.’
Maar dat is niet waar, ontdekte Salon, want in november vorig jaar schreef iemand op Yelp dat het management een e-mail had gestuurd met de waarschuwing.
Het uitdelen van een boete, het is wel eens eerder gebeurd. Maar of het een langetermijnstrategie is…
ICT-jurist Arnoud Engelfriet heeft tips hoe wel om te gaan met een negatieve recensie.