Er is op diverse communicatieblogs al geregeld over geschreven. En ook Richard Smit van FD schreef er laatst een groot verhaal over: De vervagende grens tussen commercie en redactie.
Vooral gratis media en lifestylebladen zoeken de grens vaker op. PRadvertising (sorry voor het taalgrapje) noemen wij het intern. Volgens sommigen een schande. Meestal krijgen 'de PR-mensen' de schuld terwijl marketingafdelingen van media net zo graag met deze 'nieuwe mogelijkheden' schermen.
Wat mij betreft is het allemaal prima. Zolang de lezer er maar iets aan heeft en hij/zij niet bedonderd wordt.
Zet de trend door? Volgens mij gaat het nu harder dan ooit. Ik volg e.e.a. op de voet, maak in m'n dagelijkse werk graag gebruik van de mogelijkheden en leg op dit moment een archief aan van alles wat er gebeurt op dat vlak.
Zodat ik munitie heb als de tegenstanders van deze vervaging weer eens de bres op gaan. Het leverde al leuke discussies op: een aantal mensen met vasthoudende principes / van de oude stempel / met boter op hun hoofd * (doorhalen wat niet van toepassing is) roept graag heel hard dat ze tegen deze vermenging zijn en vooral dat het in hun media niet gebeurt. Tenminste...
Ook mijn favoriete middagkrant Parool doet mee aan de anti-commercie-redactie-vervaging-campagne. Gisteravond schreef Maurits Schmidt een verhaal over hoogleraar Customer Media Edith Smit. (deel 1,deel 2). Het gaat eigenlijk over relatiemagazines maar op impliciete manier probeert Schmidt duidelijk te maken dat hij niet zo gediend is van die commerciele mensen die zich in bladenland gaan mengen.
Of hij het meent of gewoon een scherp gesprek wilde voeren weet ik niet. En het is ook gewoon z'n goed recht natuurlijk.
Maar als Maurits Schmidt nu eens 5 pagina's terugbladert in zijn eigen krant, dan komt hij dit grote artikel tegen. Een maandlange (!) samenwerking tussen Parool en IKEA. Vier weken lang worden oude interieurs samen met IKEA omgetoverd in iets moois. Steeds aangekondigd op de voorpagina van de PS-bijlage.
En inclusief het boodschappenlijstje van de IKEA. Spreekt het interieur je aan, dan kun je meteen naar Amsterdam Zuid-Oost.
Mooie boel is dat! Het is overigens heel duidelijk dat er samengewerkt wordt met IKEA maar nergens staat dat het een 'advertentie' is.
Wat mij betreft prima content in het Parool maar op het randje is dit zeker. Wat jullie? Leest het Parool ook Molblog?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!