Premium

Oranje hockeykeeper lanceert online advertentienetwerk voor sportclubs

AdsToSport wil lokale sportverenigingen helpen door verkeer op hun websites te exploiteren. 6 vragen aan oprichter Jaap Stockmann.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De kick-off van AdsToSport werd vandaag gegeven bij de grootste sportvereniging van Nederland, SV Kampong in Utrecht.

1. Een digitaal advertentienetwerk, specifiek voor websites van sportverenigingen. Is dat niet een wat erg kleine niche?

&;De totale sportmarkt is groot. In totaal zijn er in Nederland meer dan 5 miljoen mensen aangesloten bij zo&;n 25 duizend sportverenigingen. Dat is dus niet echt niche. We kunnen daarentegen wel een zeer specifieke doelgroep bereiken op bijvoorbeeld sport-, geografisch-, en sociaal demografisch niveau. Bovendien ondersteun je als adverteerder zo tegelijkertijd de lokale sport.&;

2. Hoe groot is het bereik dat de sportverenigingen websites bieden?

&;In totaal praat je over miljoenen unieke bezoekers en tientallen miljoenen impressies per maand. Momenteel zijn we al bezig met de technische implementatie van 760 clubs. Naast advertising op de kanalen van de clubs bieden we clubs ook de mogelijkheid om anonieme data te verzamelen. Met die data kunnen we gericht actieve sporters targeten op andere kanalen, zoals . Dan zijn we dus niet meer gebonden aan de traffic van de clubkanalen. Overigens profiteert de club van zowel de bannering op de clubkanalen als de anonieme data die we verzamelen.&;

3. Aan wat voor adverteerders denk je?

&;In eerste instantie richten we ons op landelijke adverteerders. Omdat we met ons advertentieplatform ook een lokale doelgroep ontsluiten, zijn we interessant voor zowel lokale ondernemers als multinationals. De branches waarvoor we al campagnes hebben gedraaid verschillen dan ook enorm. Zo hebben we voor Adidas een campagne in ons voetbal channel gedraaid, maar ook voor bijvoorbeeld Interpolis in het hockey channel.&;

4. De doelgroep van mensen die interesse hebben in sport kun je op allerlei manieren bereiken. Ook via contextuele advertising op sportwebsites. Waarom is het voor merken interessant om direct bij clubs te adverteren?

&;Ja, je kunt sportgeïnteresseerden op andere manieren bereiken. Maar dat is toch een andere doelgroep dan de actieve sporter. Met ons advertentieplatform bereiken we die op grote schaal. Door mogelijk te maken om bij de sportverenigingen te adverteren. Daarnaast biedt adverteren bij sportverenigingen een positieve connotatie op, omdat een groot deel van de advertentie-uitgaven bij de lokale sport terecht komt.&;

5. Hoe ga je voorkomen dat de leden van de hockeyclub de banners weren met adblockers?

&;Een actueel thema, aangejaagd door de titanenstrijd tussen Apple en Google. Voor veel organisaties zijn advertentie-inkomsten van levensbelang. Je ziet nu antwoorden opkomen zoals adblock-blockers - door geen content meer te tonenals aan wie een adblocker heeft - en betaalde advertentievrije websites. Het is een interessante ontwikkeling die we op de voet volgen, intern onderzoeken we de mogelijkheden.&;

6. Ik begrijp dat je ook andere digitale kanalen voor verenigingen wilt gaan exploiteren. Zoals?

&;Voor nu ligt de focus op websites, apps en nieuwsbrieven. Daarnaast onderzoeken we of we digital out of home kanalen, zoals interactieve prijslijsten, scoreboards en dergelijke kunnen integreren. Hoe meer mogelijkheden we adverteerders bieden, hoe beter we de financiële situatie van sportclubs kunnen verbeteren.

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie