De proef die de NOS deed met superkorte nieuwsfilmpjes op Instagram is geslaagd bevonden en krijgt een vervolg. Met NOS Kort op Instagram mikt de NOS op de doelgroep van 12 tot 19 jaar. Na zeven maanden experimenteren, heeft Het begon heeft het al 12.000 volgers, jubelt de NOS: ‘Terwijl er nauwelijks iets aan promotie is gedaan.’ De NOS vermoedt dat de groei afkomstig is van mensen die elkaar tippen via tags onder de nieuwsvideo’s. De NOS: ‘Met NOS Kort is Instagram blijvend toegevoegd aan het sociale media-aanbod van de NOS (naast Facebook, Twitter en Google+).’
Vanaf nu verschijnt NOS Kort vijf dagen in de week van maandag tot en met vrijdag. Gemiddeld worden er zo’n vijf filmpjes per dag geplaatst. Ze duren 15 seconden en kunnen ook zonder audio worden bekeken. Er wordt ook gewerkt met vaste thema’s: elke ochtend is er een weerbericht en op vrijdag is het Famous Friday; dan probeert de redactie de filmpjes zoveel mogelijk te laten inspreken door Nederlanders die bekend zijn onder de doelgroep.
Zie voor een drietal voorbeelden hier, hier en hier.
Volgens Giselle van Cann, plaatsvervangend hoofdredacteur NOS Nieuws, ligt het succes van NOS Kort in het gebruik van de juiste toon, het uitkiezen van de goede onderwerpen, bijzonder beeldmateriaal en door het gebruik van hashtags. ‘Ook zorgen we voor interactie door te vragen om feedback en door te reageren op vragen en opmerkingen van onze kijkers.’
Marketing Online legde de NOS een aantal aanvullende vragen voor. De antwoorden komen van Sanne van den Aakster, adviseur marketing en communicatie bij de NOS.
Was de doelgroep 12 tot 19 jaar tot nu toe een lastig te bereiken doelgroep voor de NOS?
‘Wel op structureel niveau: het is de doelgroep “tussen” Jeugdjournaal en NOS op 3.’
Gaat NOS Kort op Instagram nu wél iets aan promotie doen?
‘Er is geen advertentiecampagne gepland maar via pr en promotie op onze eigen online platforms willen we bekendheid en gebruik verder vergroten.’
Heeft NOS in beeld hoeveel van de 12 duizend volgers NOS Kort op Instagram actief blijven volgen?
‘Tot nu toe groeit het aantal volgers, dus de ervaring leert dat tot nu toe de meeste volgers blijven.’
12 duizend volgers is een mooi begin. De doelgroep 12-19 bestaat grofweg uit 825 duizend individuen. Hoeveel volgers heeft de NOS zich ten doel gesteld?
‘We hebben hier geen doelstelling voor geformuleerd.’
Hoeveel fte wordt ingezet om NOS Kort op Instagram te realiseren?
‘Om de continuïteit te waarborgen is er een extra redacteur aangesteld. In totaal twee fte’s.’
Op wat voor manier dient de manier waarop mensen het mediamerk NOS zien te veranderen naar aanleiding van NOS Kort op Instagram?
‘Het gaat ons er vooral om de doelgroep 12 tot 19 jaar te bereiken met nieuws dat ze bij zich vinden passen.’