Maar wat 2005 misschien ook vooral was, is het terugkeren naar enkele kernwaarden van het medium. Zo zijn hyperlinks in teksten weer terug van weggeweest, kan RSS gezien worden als een verbeterde variant van Pointcast. En is personalisatie lijkt weer terug van weggeweest. En als klap op de vuurpijl hield Francisco van Jole in De Leugen Regeert een column over de democratisering van het nieuwe web die ? als ik het goed heb onthouden - een gelijke strekking had met een column uit zijn Volkskranttijd zo'n 5 jaar geleden... De belofte van 'open' en 'verbondenheid' lijkt nu echt waarheid te worden.
Internet begon uiteraard als kennisuitwisselingsmedium. Waar de wetenschappers het gebruikte om alles aan elkaar te knopen. Het internet werd vervolgens overgenomen voor professionele communicatie. Maar door de onbekendheid werden pagina's in structuren gehangen, en voor de beheerbaarheid werden links gescheiden van de content.
Met de verblogging van de communicatieve websites keren de intext hyperlinks ook terug. We verwijzen ons suf. Is de internetgebruiker ervaren geworden en beheerst nu iedereen het linken? Of is het gewoon de invloed van de Google-ranking; hoe meer verwijzingen hoe populairder?
Feit is dat de connectie tussen pagina's belangrijker is geworden voor het belang van een pagina, dan de pagina-inhoud zelf. Dat past bij een internet met goeroefocus.
In 2005 is informatie en communicatie daadwerkelijk opgeschoven naar een hypermediaal gebruik. Nu internet de komende twee jaar zal opgaan in alle media zal dit nog verder vorm krijgen. Denk aan de comments in bijvoorbeeld Flickr-foto's. Dat principe zal de nieuwe vorm van hyperlinken kunnen worden en ook in video een plek krijgen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!