Meer zoekverkeer via Facebook

Facebook heeft een nieuw onderdeel aangekondigd, genaamd Graph Search. Hiermee kunnen gebruikers gerichter zoeken naar informatie die vrienden met ze delen. Hierbij ontvang je alvast enkele tips om met Graph Search meer zoekverkeer naar je pagina, plaats, app, website of webshop te genereren.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Facebook Graph Search is geen Google. Zuckerbergs zoekdienst toont gebruikers in de zoekresultaten alleen informatie die hun vrienden met ze delen, binnen hun privacy instellingen. Zo geeft Graph Search antwoord op vragen als “Wie leest er Harry Potter?”, “Wie interesseert zich voor oldtimers?”, “Welke film moet ik zien?” of “Waar vind ik een goed Grieks restaurant in Amsterdam?” De relevantie van de antwoorden wordt groter naarmate je meer actieve vrienden hebt.

De zoekresultaten bestaan uit Facebook gebruikers, pagina’s, apps, plaatsen en groepen, later gevolgd door Facebook posts en Open Graph (ofwel het web). Een goede Facebook presence wordt dus nog belangrijker, zowel binnen als buiten Facebook! Maar er is nog een interessante mogelijkheid: Facebook heeft dus ook aangegeven dat objecten die gedeeld worden op Facebook en Bing zoekresultaten onderdeel zullen uitmaken van Graph Search. Het wordt met Graph Search dus mogelijk om ook links naar (pagina’s binnen) je website of webshop onderdeel uit te laten maken van de zoekresultaten.

De 10 stappen die je nu moet nemen om Graph Search optimaal te benutten, zijn:

1. Maak een keyword analyse
2. Zorg ervoor dat de naam, categorie, vanity URL en informatie in de Info sectie van je pagina, plaats of app compleet en up-to-date zijn, en de belangrijkste keywords en phrases bevatten
3. Upload een 620 x 620 pixels grote profielfoto in je pagina, plaats of app. Deze foto wordt getoond in de Graph Search zoekresultaten
4. Zorg voor de juiste fans: aantallen likes doen er niet toe (deden ze al nooit). Actieve fans met relaties in jouw doelgroep zijn belangrijker omdat die eerder zoekopdrachten zullen ingeven waarbinnen jij getoond wilt worden
5. Stimuleer interactie met je fans, alleen dan maak je onderdeel uit van hun graph en wordt je getoond binnen de zoekresultaten van hen en hun vrienden
6. Verwerk de belangrijkste keywords en phrases in je pagina status updates
7. Voorzie je homepage en de belangrijkste pagina’s binnen je website of webshop van Facebook Open Graph meta data, images, titles en descriptions, en van relevante social plugins. Maak je site of shop social proof!
8. Verwerk de belangrijkste keywords en phrases in de Open Graph titles en descriptions, en in je overige content
9. Stimuleer bezoekers je website of webshop (pagina’s) te ‘liken’, delen, of erop te reageren, en deze zo een binnen Facebook gedeeld rich object te maken
10. Meldt je website of webshop aan bij Bing, voor zover je dat nog niet gedaan hebt.

Heb je vragen of opmerkingen over bovenstaande, laat dan hieronder een reactie achter.

Dit is een blogpost in een vernieuwd blogchannel op Molblog: E-commerce. Over alles wat marketeers moeten weten van e-commerce. Cases, klantinzichten, data, regelgeving en internationale ontwikkelingen. Maar ook tips uit de praktijk, van kleine en grote ondernemers. Deelnemers aan dit channel: Frans Jan Boon (Add to Friends), Anne de Jongh (Direct Design), Bridget Sommerdijk (Schoenenvoorjou.nl), Leonie Ruhe (Sanoma), Wouter Hol (Kabeltje.com), Dylan van der Heij (Body & Fitshop) , Angela Heykoop (The Socialistas), Rosanne Braams (Buur Fashion), Arnaud de Wilde (PST Business Solutions), Eric van der Palen (Brabantia), Peter Reddering (CMotions), Erik van Rijn (Judopak.com), Nils Huismans (House 4 Wine), Rick (Medpets) en Marco Merkx (Makro).

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie