Kamerleden: verplicht influencers te checken wat zij promoten

Niet alle influencers vallen onder de Mediawet, en hoeven daarom geen boete te betalen als zij 'vergeten' te vertellen dat ze liegen.

Influencers zouden altijd eerst moeten onderzoeken of wat zij promoten op sociale media wel door de beugel kan. Daarvoor pleiten Kamerleden van D66, CDA, SP en CU bij het kabinet, meldt het AD.

Duizenden euro's verlies

Aanleiding is onderzoek door de krant naar influencers die reclame maakten voor dubieuze gokgroepen en andere illegale diensten. Door die reclames voor illegale gokgroepen op berichtendienst Telegram leden jongeren duizenden euro’s verlies. Ook werken deze reclames gokverslaving in de hand. Tientallen semi-bekende Nederlanders maakten reclame voor online oplichters die claimden sportuitslagen van tevoren te weten.

De betreffende influencers hebben minder dan vijfhonderdduizend volgers en vallen daarom niet onder de Mediawet. Ze hoeven daarom geen boete te betalen als ze hun online volgers 'vergeten' te vertellen dat ze niet de waarheid spreken. Bijvoorbeeld over winkansen met gokken of de uitslagen van voetbalwedstrijden.

Vragen aan minister

Kamerleden Michiel van Nispen (SP), Anne Kuik (CDA) en Mirjam Bikker (ChristenUnie) vinden het 'heel schadelijk' dat jongeren door influencers 'worden gelokt om veel geld uit te geven in dit neppe en nagenoeg ontraceerbare systeem'. Zij willen daarom van de minister voor Rechtsbescherming, Franc Weerwind, weten hoe jongeren beter beschermd kunnen worden.

(Bron: ANP / Redactie Adformatie)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie