Waarom juist nu een nieuwe merkcampagne?
‘We zijn vorig najaar een samenwerking gestart met Selmore. Zij hebben voor Intratuin een eerste commercial gemaakt rond het thema kerst. Het was de aftrap van een intensieve periode, waarbij we samen met Selmore en Mediaxplain het merk Intratuin hebben ontleed. We hebben onze merkwaarden aangescherpt. Bij Intratuin draait het om drie waarden. De eerste is oorspronkelijk, wat staat voor groen, aarde, onze roots. De tweede is aanstekelijk. We willen mensen op ideeën brengen met een twist of een grap en ze aanzetten tot activiteit. De derde is toewijding. Hier gaat het om vakmanschap van het personeel, dat onze klanten adviseert en inspireert. Deze waarden laten we duidelijk naar voren komen in de nieuwe campagne.’
Intratuin was lang niet te zien op tv. Waarom nu wel?
‘We willen niet meer alleen folderen. Het medialandschap is dusdanig veranderd dat we die folders combineren met andere media. Met deze merkcampagne willen we een statement maken waarin we zeggen: Intratuin is er voor iedere tuin en voor elk balkon. Het is een manifest waarin we meer zorg en aandacht willen vragen voor alle tuinen. De film heeft iedere week een tag-on met een nieuwe aanbieding en is tot en met eind mei intensief op tv te zien. Dat ondersteunen we met radio, online, google ads en via facebook en twitter.’
Waarin onderscheidt Intratuin zich van andere tuincentra?
‘Onze medewerkers worden opgeleid binnen in onze eigen Intratuin Academy en zijn daardoor vakkundig gespecialiseerd. De presentaties in onze winkels zijn inspirerend en zorgen voor beleving. Intratuin heeft bovendien een lokale marktpositie die heel sterk is. Onder andere zorgen workshops voor een sterke binding. We zitten dichtbij onze klanten en creëren loyaliteit met onze nieuwsbrief en kortingskaarten.’
De merkcampagne moest er een zijn die de geschiedenis van Intratuin eer aan doet. Leg eens uit?
‘We hebben 60 vestigingen, waarvan vijf in België, die onder één formule samenwerken. We zijn geen woonwarenhuis of een winkel die barbecues verkoopt, maar in de oorsprong gaat het om groen. Die roots willen we nooit loslaten. Door kleur te geven aan groen, kunnen we dat thema breed neerzetten.´
Welke rol speelt Selmore in het merkverhaal?
‘We hebben samen de merkessentie bekeken en samen bouwen we aan het merk en de marketingstrategie. Het gaat veel verder dan even een voorjaarscampagne in elkaar zetten. Het is een intensieve samenwerking, waarbij we nu al kijken naar 2013. De nadruk ligt op kerst en het voorjaar, Intratuin is als geen ander afhankelijk van het weer. Het samenwerken met Selmore geeft veel energie. Het is een nieuwe manier van werken.’
Olivier Koning is vanuit Selmore client service director op Intratuin. Ook hij beantwoordt enkele vragen.
Welke indruk hadden jullie van Intratuin voordat jullie gingen samenwerken?
‘Intratuin was en is een hele sterke naam en een sterke retailer. En heeft voldoende potentie om zich nog sterker te profileren in de huidige markt. Als je binnen bent, is het assortiment en de service verrassend goed en compleet. We misten alleen het mentaal marktleiderschap dat zeker in de formule en het merk verscholen zit.’
Hoe zijn jullie tot de propositie van deze campagne gekomen?
‘De propositie moest voor ons een ‘guiding principle’ zijn waar vanuit de gehele organisatie kan gaan werken. Maar wel een waar de consument iets aan heeft. En dus relevant is. We hebben ons verdiept in het bedrijf en dat heeft een enorme historie in groen. Zij lopen echt voorop als het gaat om nieuwe ontwikkelingen op het gebied van bloemen, planten. Die gaat veel verder dan inspelen op trends als de buitenkeuken etc. Er zit een groen hart in de organisatie met de ambitie om allerlei extra’s te ontwikkelen voor hun klanten. En dat gaan ze vertellen.’
Hoe gaan jullie het merk Intratuin de komende maanden verder laden?
‘We gaan op verschillende manieren kleur geven aan groen binnen de seizoenen. Intratuin besteedt net even wat meer aandacht aan haar producten, hun winkels en daarmee aan het groene geluk van de klant. Met hun mensen die meer weten over tuinen en dat met hun klanten willen delen. Met meer en betere service. En meer en goede producten. Met tips die net iets handiger zijn. Maar ook met inspirerende verhalen. We gaan mensen helpen met het inkleuren van hun eigen stukje groen.’
Als je Intratuin in je eigen woorden moest omschrijven, dus zonder de bovengenoemde waarden, hoe zou dat eruit zien in één zin?
‘Het meest inspirerende en leukste tuincentrum met een groen hart.’
Zijn jullie nu al aan het nadenken over de najaars-/kerstcampagne en zo ja, hoe gaat die er uitzien?
‘Daar zijn we inderdaad mee bezig, want deze periode in het jaar vraagt natuurlijk om een campagne waarin we laten zien hoe Intratuin kleur geeft aan Kerst. Maar vanzelfsprekend kan ik daar nog niks over loslaten.’
Hier meer over de campagne.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!