‘Instagram is voor mijn doelgroep nu het belangrijkste sociale medium; Facebook is voor 50-plus’

Portretreeks van invloedrijke Instagrammers – afl. 2: Negin Mirsalehi (26).

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Negin behoort tot de groep internationale influencers die meer dan één miljoen volgers hebben en die met internationale merken samenwerken. Haar bedrijf telt komend jaar zeven man, onder wie haar vriend en zakenpartner Maurits Stibbe, die met zijn fulltime baan stopte om mee te bouwen aan haar merk. Mirsalehi won ook een aantal mode-awards. Ze heeft een studie International Business Administration Bachelor gedaan en marketing in haar master.

1,7 miljoen volgers op .

‘Vooral de studie marketing heeft ervoor gezorgd dat ik in doelgroepen heb leren denken en om beslissingen te nemen op basis van data. Op Instagram kun je meteen zien of een foto wel of niet werkt; op basis daarvan pas ik constant de strategie aan.

Ik kijk bij de concepten op Instagram wat de thematiek in de foto is. Nieuw is bijvoorbeeld dat ik een kledingstuk op meerdere manieren combineer. Dat werkt; daarom zijn we dit gaan doorontwikkelen, samen met adverteerders. Ik combineer high-end fashion met high-street fashion, want dat wil mijn doelgroep. Ik richt me internationaal op de jonge vrouw van 15 tot 35 jaar. Twintig procent van onze doelgroep komt uit Nederland. Veertig procent uit Amerika en de rest uit West-Europa.

Ik heb eerst aan mijn naamsbekendheid gewerkt, terwijl de meesten beginnen met een blog. Ik koos daarbij voor Instagram, toen het in Nederland nog geen groot sociaal medium was. Ik zag dat dit een medium was waarmee ik heel snel kon groeien. Vandaaruit kon ik mijn doelgroep naar mijn blog trekken, dus daar ben ik een paar maanden later mee begonnen. Uiteindelijk is mijn blog het belangrijkste platform voor content en Instagram is het belangrijkste sociale platform.

De meest succesvolle Instagrammers hebben jarenlang aan hun carrière gewerkt. Die tijd heb ik niet, want ik ben net afgestudeerd en heb werk nodig. Ik heb daarom een heel specifieke strategie toegepast om meisjes in een bepaalde doelgroep te gaan volgen die van mode en beauty houden. Op de Explorer-pagina, waar wereldwijd de populairste foto’s op staan, zocht ik naar foto’s die mij het meest inspireerden, en ik ging degenen volgen die deze beelden ook mooi vonden. Zij volgden mij terug. Ondertussen ben ik zelf ook foto’s gaan plaatsen, kwam ook op de Explorer-pagina – en toen ging het echt hard. Ik groei nu met 2.000 à 3.000 volgers per dag.

Ik denk dat ik zo’n honderd mails per dag krijg met aanvragen voor samenwerkingen van merken, ook via pr-bureaus. Ik word benaderd door high-end luxe- en modemerken uit het buitenland, zoals Dolce & Gabbana, Dior en Calvin Klein. Vaak wil een merk iets wat niet bij me past, omdat de doelgroep het niet leuk vindt. Dus valt 90 procent van de aanvragen af. Over de prijzen zeg ik liever niets. Ik hanteer één tarief. Een foto kun je maar één keer verkopen. Als wij een foto plaatsen dan kan de hele wereld die zien.
Instagram is voor mijn doelgroep echt het belangrijkste sociale medium op dit moment, terwijl Facebook meer voor 50-plus is geworden. Het is de kracht van beeld en daar kun je als merk heel goed op inspelen. Merken weten dat ze niet té veel boodschappen in een beeld moeten stoppen. Mensen klikken maar één keer.’
Lucie Hoopman, pr-consultant fashion van bureau U-PR over de samenwerking met Negin Mirsalehi:

‘Negin is het grote voorbeeld van een influencer. Ze heeft niet alleen sky high volgers, die haar zien als een inspiratiebron, maar biedt ook kwaliteit. Uiteraard is zichtbaarheid de sleutel, maar het moet wel bij Negin en haar volgers passen. Ze denkt mee over een bepaalde insteek van de post, gaat een stapje verder en haalt zo voor beide partijen het beste uit de samenwerking. Instagram is nu hét social kanaal waarmee je met een simpele handeling een visueel podium creëert. Een mooie tool waarmee je als influencer of merk een groot netwerk kunt bereiken. Liu Jo en Pepe Jeans zijn merken van ons die hier niet in willen achterblijven. Een groot deel van hun (potentiele) potentiële consumenten zijn Instagram-followers.’

Voor afl. 1: Anna Nikbakht Nooshin (28), klik .

Deze portrettenreeks is ook gepubliceerd in Communicatie januari/februari 2015.

FOTO: ANNICK MEIJER

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie