Vorige week heeft Instagram op haar eigen blog bekend gemaakt dat het inmiddels meer dan 200 miljoen maandelijkse actieve users (MAU’s) heeft die meer dan 60 miljoen foto’s per dag delen.
Sinds de overname door Facebook in April 2012, voor $ 1 Miljard, zijn er 170 miljoen actieve gebruikers bijgekomen, waarvan 50 Miljoen in de laatste 6 maanden waarmee Instagram ongeveer met 100% is gegroeid in 2013. Ten tijde van de overname zei Facebook’s CEO Mark Zuckerberg nog dat hij tevreden zou zijn als Instagram zou groeien naar 100 miljoen maandelijkse actieve gebruikers.
Het succes van Instagram laat eens te meer zien dat consumenten grote behoefte hebben aan visuele content in de vorm van foto’s en video’s. Beelden worden steeds meer ‘must-haves’ in elke vorm van communicatie.
Facebook zelf maakte ook nog eens bekend dat het nu meer dan 1 Miljard maandelijkse mobiele gebruikers heeft, wat het succes van Facebook’s mobiele strategie goed weer geeft.
Cijfers van Instagram
De indrukwekkende cijfers van Instagram:
- Gestart in Oktober 2010 en nu meer dan 200 Miljoen maandelijkse actieve users.
- Van het totaal aantal users zijn er 70 miljoen uit de US (35%) en 130 miljoen van buiten de US (65%).
- Totaal aantal foto’s dat is gedeeld sinds de start van Instagram: 20 Miljard.
- Gemiddeld aantal foto’s dat wordt gedeeld per dag: 60 Miljoen.
- Aantal ‘likes’ per dag: 1.2 Miljard (dat zijn 13.900 ‘likes’ per seconde).
- Van de gebruikers is 59% vrouw en 41% man.
- Meest ‘shared’ merk op Instagram video: MTV
- Meest ‘Instagrammed’ stad in 2013: New York
- Ruim 65% van de meest waardevolle merken hebben een Instagram account
Monetization
Inmiddels begint Instagram ook al substantiële advertising omzet te genereren. Zo werd onlangs een deal met mediabureau Omnicom Media Group bekend gemaakt waarin Omnicon in een jaar $ 100 miljoen zal besteden van merken die werken met de Omnicon bureaus (zoals OMD, PHD, BBDO, DDB, TBWA).
Eerder al kwamen eind vorig jaar de eerste betaalde advertenties van merken als Adidas, Burberry, Michael Kors, General Electric, Levi’s, Lexus en Ben&Jerry’s tevoorschijn op Instagram. De targeting mogelijkheden zijn leeftijd en geslacht op basis van informatie die is verkregen via de Instagrams gebruikers Facebook profielen. Een aantal van deze advertenties kreeg al honderdduizenden ‘likes’ en leverde de merken veel nieuwe volgers op.
Zo is bekend dat Levi's in een 9-daagse campagne ongeveer 7.5 miljoen consumenten tussen de 18 en 34 jaar bereikte. Levis’ had 155.000 volgers op Instagram dus met deze campagne was haar bereik ruim 48 keer groter. Inmiddels heeft Levis’ bijna 205.000 volgers.
.
levi.jpg
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!