‘Er zijn een aantal opmerkelijke dingen uit het onderzoek naar voren gekomen’, meent woordvoerder Van Spronsen van het ministerie van Buitenlandse Zaken. ‘Over de grens vindt men ons lang niet zo innovatief als we zelf denken. Dat valt natuurlijk een beetje tegen. Een meevaller is weer dat de Nederlander als persoon de beeldvorming over ons land als geheel sterk blijkt te bepalen en wel op een positieve manier. En dat terwijl wij ons altijd rot schamen voor landgenoten, wanneer we in het buitenland zijn.’
De traditionele oubollige denkbeelden over Nederland heersen vooral bij mensen die ons land nog nooit bezocht hebben. Vooral Amerikanen die nog nooit hier zijn geweest, beschouwen Amsterdam als zeer gevaarlijk, omdat zij denken dat drugs en onveiligheid samen vallen. Buitenlanders die Nederland wel bezochten relativeren dit: ‘Iedere grote stad heeft wel achterafstraatjes die men beter kan mijden.’
Bij het zakendoen worden de Nederlanders over het algemeen als betrouwbaar betiteld. Duitsers en Fransen adviseren echter wel om de eerst de kleine lettertjes van een Nederlands contract te lezen, alvorens te ondertekenen.
De Rotterdamse onderzoekers menen dat ons land een aansprekend symbool moet krijgen dat meer te maken heeft met het moderne Nederland dan met de klompen en de tulpen. De Deltawerken zijn volgens het rapport niet aansprekend genoeg. Het spraakmakende paviljoen op de Expo in Hannover was een goede zet. (29-11-2000)
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!