Het aantal Amerikaanse banken dat van plan is Apple Pay te ondersteunen groeit.
Volgens Forbes zijn de kansen groot dat Apple Pay op termijn de enige mobiele betalings-app is die door het overgrote deel van de consumenten gebruikt gaat worden.
Bottle neck
Winkels staan er niet voor niets voor open; men trekt een relatief welvarende doelgroep aan, betalingen kunnen sneller verlopen, en het betalingssysteem is veiliger dan de huidige systeem.
Ook de consumenten willen wel, hoewel nu nog alleen de iPhone 6 geschikt is voor Apple Pay en op termijn ook iPhone 5s en de Apple Watch.
Maar er is een bottle neck in de ontwikkelingen: er zullen veel meer winkels mee moeten doen dan nu in de planning staat. Het probleem zit 'm in het feit dat het aantal ‘point-of-sale terminals’ met geschikte technologie achterblijft bij het aantal dat nodig is om aan de vraag te voldoen.
Slecht 220.000 winkels hebben apparaten die contactloze betalingen kunnen verwerken, terwijl er ruim zes miljoen winkels zijn in de Verenigde Staten.
Duur
Een optie is om de huidige terminals op te waarderen zodat ze de NFC-technologie aankunnen.
Forbes vermoedt dat de meeste retailers dit volgend jaar niet zullen doen, en in 2016 wellicht ook niet.
Hoewel het wel noodzakelijk is: niet alleen om mobiele betalingen aan te kunnen maar ook vanwege strengere veiligheidseisen en het gebruik van chips in creditkaarten.
Deze systemen zijn erg duur, te duur voor veel kleinere winkels. Andere ketens, zoals Walmart gebruiken een eigen mobiel betalingssysteem met QR-codes.
Het kan dus goed zijn dat volgend jaar miljoenen consumenten klaar zijn om Apple Pay te gaan gebruiken, maar dat dit niet mogelijk is. Volgens Forbes is dit niet de schuld van Apple.
Apple Pay zorgt wel voor een snellere vervanging van de apparaten, maar de ontwikkeling gaat dus niet snel genoeg.